Předmět: Funkční stratifikace češtiny

» Seznam fakult » FIF » KBH
Název předmětu Funkční stratifikace češtiny
Kód předmětu KBH/FSCEP
Organizační forma výuky Přednáška
Úroveň předmětu Bakalářský
Rok studia nespecifikován
Semestr Zimní a letní
Počet ECTS kreditů 3
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu Povinně-volitelný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Dostupnost předmětu Předmět je nabízen přijíždějícím studentům
Vyučující
  • Bláha Ondřej, PhDr. Ph.D.
Obsah předmětu
1. Uživatelé češtiny - národnost, místo pobytu, pohlaví a věk, vzdělání a profese jako aspekty ovlivňující řečové chování. 2. Spisovná (regulovaná) čeština - teoretické přístupy, problém tzv. hovorové spisovné češtiny a tzv. expanze češtiny obecné, funkční styly. 3. Nespisovná (neregulovaná) čeština - běžně mluvený jazyk "západního" a "východního" typu, současný stav interdialektů a dialektů (včetně sociálních). 4. Historické pozadí současné jazykové situace češtiny - čeština 16. století a doby pobělohorské, Dobrovský a další gramatikové národního obrození. 5. Mluvená a psaná čeština - povaha rozdílů mezi mluveným a psaným jazykem, typologie textů, mj. z hlediska jejich (ne)připravenosti a (ne)veřejnosti. 6. Systém slovních druhů - zatížení jednotlivých kategorií v závislosti na funkci mluvených a psaných textů, nominálnost a verbálnost, rozvíjení substantiva a slovesa, autosémantičnost a synsémantičnost. 7. Lexikum běžně mluvené češtiny - situační zakotvenost promluvy, deiktické výrazy, pragmalingvistické aspekty, lexikální rozdíly mezi češtinou "západního" a "východního typu". 8. Lexikum (převážně) psané češtiny - texty publicistické, administrativní, odborné a umělecké. 9. Syntax běžně mluvené češtiny - fragmentárnost vs. redundantnost výpovědí, repertoár spojovacích prostředků, pojem obsahově-pragmatické jednotky. 10. Syntax (převážně) psané češtiny - texty publicistické, administrativní, odborné a umělecké. 11. Verbální flexe - funkčně podmíněné rozdíly v užívání gramatických kategorií (též v užívání kondicionálu a infinitivu), regionálně podmíněné rozdíly formální (tvary 3. os. pl. préz., préterita aj.). 12. Nominální flexe - funkčně podmíněné rozdíly v užívání gramatických kategorií (především pádu), regionálně podmíněné rozdíly formální (jmenný rod, variantní koncovky).

Studijní aktivity a metody výuky
Přednášení, Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Metody práce s textem (učebnicí, knihou), Metody písemných akcí (např. u souborných zkoušek, klauzur)
Výstupy z učení
Teoretickým výkladem i prací s texty si studenti hlouběji uvědomí fakt rozvrstvení českého národního jazyka, jeho variantnost z hlediska jak čistě synchronního, tak i diachronně synchronního. Důraz je položen na diferenciaci teritoriálně a sociálně podmíněnou a na funkčně stylové využití jednotlivých variet, resp. jazykových prostředků pro ně typických. Získané poznatky se mohou s užitkem aplikovat i v jiných disciplínách, zvláště při komplexních analýzách textu.
Student získá schopnost kvalifikovaně analyzovat všechny druhy běžných českých textů z hlediska funkce jazykových prostředků, které jsou v nich užity. Texty bude schopen analyzovat se zřetelem k situaci, ve které vznikly, k sociologickému statutu komunikantů, ke komunikačnímu kanálu a k dalším aspektům tzv. komunikačního modelu. Jako produktor vlastních textů bude pak student schopen jemněji odstiňovat jazykové prostředky, jichž užívá, a tím zlepší své stylizační schopnosti. Protože součástí disciplíny jsou také komplexní informace o regionálním rozrůznění mluvené češtiny, bude student po absolvování disciplíny připraven i k tomu, aby dokázal své mluvené oficiální a polooficiální projevy konstruovat a realizovat kultivovaně a bez nežádoucího regionálního zabarvení jazyka.
Předpoklady
Základní znalosti lingvistické terminologie a metod lingvistického výzkumu.
KBH/KORL a zároveň KBH/FSCES

Hodnoticí metody a kritéria
Písemná zkouška, Systematické pozorování studenta, Seminární práce

pravidelná a aktivní účast v seminářích vypracování zadaného seminárního úkolu úspěšné absolvování zápočtového testu
Doporučená literatura
  • Bláha, O. (2009). Funkční stratifikace češtiny. Olomouc.
  • Hudson, R.A.:. Sociolinguistics. Cambridge University Press, 1999..
  • Kořenský, J. a kol. Český jazyk. Najnowsze dzieje języków słowiańskich. Opole 1998..
  • NEŠČIMENKO, G. P. (1999). Etničeskij jazyk. München.
  • Ondrejovič, S. (2008). Jazyk, veda o jazyku, societa. Bratislava.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr
Fakulta: Filozofická fakulta Studijní plán (Verze): Česká filologie (2025) Kategorie: Filologické vědy 2 Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: Letní
Fakulta: Filozofická fakulta Studijní plán (Verze): Česká filologie (2019) Kategorie: Filologické vědy 2 Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: Letní