Předmět: Nakladatelská redakční práce

» Seznam fakult » FIF » KBH
Název předmětu Nakladatelská redakční práce
Kód předmětu KBH/ENRED
Organizační forma výuky Seminář
Úroveň předmětu Magisterský
Rok studia nespecifikován
Semestr Zimní a letní
Počet ECTS kreditů 5
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu Povinně-volitelný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Pořízková Lenka, Mgr. Ph.D.
Obsah předmětu
Témata: 1. Úvod do nakladatelského procesu 2. (Vývoj knižního trhu z hlediska nakladatelské praxe) 3. Současný (český) knižní trh z hlediska nakladatelské praxe 4. Právní regulace knižního trhu 5. Institucionální regulace knižního trhu 6. Profilace nakladatelského podniku, ediční plánování 7. Distribuce, marketing, ekonomika titulu 8. Výroba knihy 9. Redakce textu 10. Základy knižní typografie a sazby 11. Specifika digitálního publikování

Studijní aktivity a metody výuky
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž), Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Metody práce s textem (učebnicí, knihou), Demonstrace, Aktivizující (simulace, hry, dramatizace)
Výstupy z učení
Cílem kurzu je seznámit studenta se základními aspekty moderní redakční praxe, a to v mezioborovém přesahu k souvisejícím oblastem textologie, typografie, knižní kultury, ekonomie, práva a marketingu, a zároveň ho vybavit kompetencemi nutnými pro profesionální práci s textem na redakční úrovni. V tematických celcích se pozornost postupně soustředí na: specifika knižního trhu s ohledem na ekonomické struktury a systémy (zejména evropské) společnosti; strategii edičního plánování a koncepční profilování edice i nakl. subjektu; ekonomiku knižního titulu a způsoby akvizice rukopisu; autorskoprávní problematiku a další související zákonnou úpravu nakl. činnosti; analýzu distribučních modelů; marketingové modely a jejich využití v nakl. praxi vč. strategií propagačních a publicistických. Tato část poznatků je zprostředkovávána kombinací výukových forem: přednášek, prezentací a diskuze. Vyžaduje se však i samostudium určené odborné literatury k tématu. Co se týče redakčního zpracování textu, pozornost je zaměřena na: základní textologická a editologická řešení, redakční zpracování textu na jazykové, formální i typografické úrovni, a to s přihlédnutím k žánrovým specifikům textů (odborná monografie, literatura pro děti, knižní publicitika, překladová beletrie atd.) a k historickým i aktuálním konvencím knižní kultury (např. standardizovaná struktura knihy a možnosti jejího překračování atp.). Předpokládá se v této oblasti samostaná příprava studenta na základě studijní opory a doporučené literatury, zatímco na tutoriálech jsou diskutovány především sporné momenty a konkrétní dilemata, která zpracování jednotlivých textů přináší. Součástí domácí přípravy studenta je samostatné redigování zadaných úryvků rukopisů. V rámci tutoriálů je práce s úryvky vyhodnocována, formou diskuze jsou zvažována různá řešení. Je proto žádoucí, aby se studenti na tutoriály dostavovali připraveni, se zredigovanými rukopisy, a mohla jim tak být poskytnuta zpětná vazba. Pouze v případě, že se student tutoriálu nezúčastní, může svou práci s vyučujícím zkonzultovat individuálně.

Předpoklady
nespecifikováno

Hodnoticí metody a kritéria
Písemný test

Student je povinen na každý tutoriál nastudovat určenou část studijní opory (viz rozpis tutoriálů) a splnit korespondenční úkoly zaměřené na redigování a korektury textu. Úkoly musí mít v Moodle nahrány nejpozději týden před ukončením zkouškového období. Zredigované texty (vytištěné či v notebooku) si studenti nosí na tutoriály, kde společně diskutujeme navrhované změny. Studentům, kteří již mají odevzdaný úkol v Moodle, je následně nahrána zpětná vazba ve formě vzorově zredigovaného textu a doprovodného komentáře. Studenti, kteří nebyli na tutoriálu, tak mají možnost získat zpětnou vazbu porovnáním vlastního řešení a řešení vzorového. Případné otázky a nejasnosti je následně možné konzultovat s vyučující jakoukoli cestou. Obdobně slouží soubory se zpětnou vazbou v případě, že některé úkoly nestihneme na tutoriálu okomentovat celé nebo dostatečně podrobně. Předmětem tutoriálů tedy je: - diskuze nad prostudovanou částí opory (otázky studentů, upřesňování učiva) - vyhodnocení korespondenčních úkolů - společné redigování dalších textů
Doporučená literatura


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr