Předmět: Literatura pro děti a mládež z pohledu knižního trhu

» Seznam fakult » FIF » KBH
Název předmětu Literatura pro děti a mládež z pohledu knižního trhu
Kód předmětu KBH/ELID
Organizační forma výuky Seminář
Úroveň předmětu Magisterský
Rok studia nespecifikován
Semestr Zimní a letní
Počet ECTS kreditů 4
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu nespecifikováno
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Malý Radek, doc. Mgr. Ph.D.
Obsah předmětu
1. Specifika literatury pro děti a mládež a její žánry 2. Nástin historického vývoje: počátky českých nakladatelství pro děti a mládež 3. Vývoj od počátku do poloviny 20. století 4. Období 1945-1948 5. Období 1948-1968 6. Situace v období normalizace 7. Cenzura v literatuře pro děti a mládež 8. Kniha pro děti v éře volného trhu 9. Čtenářské portály a ceny; literární provoz v dané oblasti 10. Současná nakladatelství I (velká): Albatros, Slovart, Host aj. 11. Současná nakladatelství II (malá): Baobab, Meander, Labyrint, Petrkov, Běžíliškaaj. 12. Kritická recepce literatury pro děti a mládež

Studijní aktivity a metody výuky
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž), Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Metody práce s textem (učebnicí, knihou)
Výstupy z učení
Tento výběrový seminář bude zaměřen na nakladatelskou praxi ve specifickém oboru literatury pro děti a mládež. Vedle historického přehledu bude jeho smyslem objasnění specifik literatury pro děti a mládež, která ji odlišují od běžné beletrie. Pozornost bude také věnována tzv. knižnímu provozu, tedy roli, jakou literatura pro děti a mládež hrála a hraje na českém knižním trhu. Závěr semináře bude patřit současné situaci na tomto progresivním poli a jejím možným perspektivám.

Předpoklady
nespecifikováno

Hodnoticí metody a kritéria
Analýza výkonů studenta, Didaktický test

Aktivní účast, vypracování zápočtového testu.
Doporučená literatura
  • (2014). Česká literární nakladatelství: 1949-1989. Praha.
  • Ladění: časopis pro teorii a kritiku dětské literatury. Brno 1996?2011.
  • Slovník autorů literatury pro děti a mládež I. Praha: Libri, 2007.
  • Slovník autorů literatury pro děti a mládež II. ? čeští spisovatelé. Praha: Libri, 2012.
  • ČEŇKOVÁ, J. a kol. (2006). Vývoj literatury pro děti a mládež a její žánrové struktury. Praha.
  • Halada, J. (2007). Encyklopedie českých nakladatelství 1949-2006. Praha.
  • HUTAŘOVÁ, I. a HANZOVÁ, M. (2003). Současní čeští spisovatelé knih pro děti a mládež.. Praha: ÚIV.
  • Chaloupka, Otakar (red.). (1985). Čeští spisovatelé literatury pro děti a mládež. Praha.
  • MALÝ, R., NEŠPOR, J. (2015). Lexikon českých nakladatelství dětské knihy. Olomouc.
  • MANDYS, P. a kol. (2013). 2 x 101 knih pro děti a mládež: nejlepší a nejvlivnější knihy.. Praha: Albatros.
  • ŠUBRTOVÁ, M. aj. (2011). Pohádkové příběhy v české literatuře pro děti a mládež 1990-2010.. Brno.
  • ŠUBRTOVÁ, M. (2007). Tematika smrti v české a světové próze pro děti a mládež.. Brno: Masarykova univerzita.
  • TOMAN, J. (2008). Konstanty a proměny moderní české poezie pro děti.. České Budějovice: Nakladatelství Vlastimil Johanus.
  • Urbanová, S. (2012). Dialogy Ivy Procházkové. Ostrava: Ostravská univerzita.
  • URBANOVÁ, S. (2003). Meandry a metamorfózy dětské literatury.. Olomouc: Votobia.
  • Urbanová, S. (2004). Sedm klíčů k otevření literatury pro děti a mládež 90. let XX. století: (reflexe české tvorby a recepce). Olomouc: Votobia.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr