Vyučující
|
-
Pořízková Lenka, Mgr. Ph.D.
|
Obsah předmětu
|
Program kurzu je rozdělen do tří okruhů, odpovídajících jednotlivým tutoriálům. I. Počátky obchodu s českými knihami v kontextu středověké a raně novověké Evropy 1. Knižní trh v kontextech a souvislostech - model pro analýzu 2. Obchod s (rukopisnými) knihami do konce 15. století; kniha a evropský středověk 3. Vznik a vývoj profesí knižního trhu (v evropském kontextu) od zavedení knihtisku do 80. let 18. století 4. Počátky a etablování českého knižního trhu v rámci vývoje národních literatur (do r. 1848) II. Rozvoj a proměny moderního českého knižního trhu 5. Emancipace českého knižního trhu (do 1918) 6. Knižní trh v období první republiky 7. Knižní trh v období druhé republiky a protektorátu 8. Knižní trh v letech 1945 až 1968 9. Knižní trh v letech 1969 až 1989 III. Současný český knižní trh 10. Období 90. let - transformace 11. Český knižní trh v novém miléniu (po nástupu digitálních technologií) 12. Český knižní trh v kontextu evropského/světového
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž)
|
Výstupy z učení
|
Kurz seznamuje posluchače s vývojem knižního trhu v českých zemích od počátku česky psané knižní produkce do současnosti. Zřetel je brán zejména na vývoj jednotlivých profesí (nakladatel, tiskař, knihkupec, distributor aj.), ekonomické a právní souvislosti, státní aj. regulaci knižní produkce a formování čtenářského publika. V některých aspektech se obsah kurzu dotýká problematiky dějin knižní kultury (jíž je však věnován samostatný předmět v prvním ročníku studia), problematiku cenzury rozvádí více do šířky i hloubky samostatný volitelný kurz Cenzura a sociální regulace literatury.
-
|
Předpoklady
|
-
|
Hodnoticí metody a kritéria
|
Písemná zkouška
Účast na tutoriálech je dobrovolná. Student na tutoriály přečte příslušnou pasáž studijní opory tak, aby byl schopen klást dotazy a účastnit se diskuze. Účelem tutoriálů je (kromě konzultací nejasností) podání rozšiřujícího a prohlubujícího výkladu a prezentace konkrétních příkladů. Ke každému tutoriálu se váže jeden korespondenční úkol. Jeho vypracování je závislé na znalostech nabytých četbou příslušných pasáží studijní opory, tudíž se doporučuje úkol vypracovat až po skončení každého tutoriálu. Na dalším tutoriálu pak bude úkol komentován vyučujícím. Poslední z úkolů bude vyhodnocen prostřednictvím Moodle. Podmínkou získání atestace je vypracování všech tří korespondenčních úkolů a úspěšné absolvování písemného testu.
|
Doporučená literatura
|
|