Vyučující
|
-
Franta Tomáš, Mgr.
-
Polách Vladimír, Mgr. Ph.D.
|
Obsah předmětu
|
Obsah 1) Uvedení do problematiky, vymezení pojmů multimediální a digitální literatura a konceptů born-digital literature, interaktivita a remediace; teorie nových médií v perspektivě digitální literatury 2) Předobrazy digitální literatury v avantgardě 20. let 20. století a experimentální poezii 60. let 20. století 3) Počítačem generovaná literatura, využití neuronových sítí 4) Kinetická poezie 5) Interaktivní literární instalace, koncept tzv. fyzického čtení 6) Hypertextová literatura 7) Imerze čtenáře v rámci digitální literatury (cell-phone novels, e-mailové romány aj.) 8) Průniky digitální literatury a PC her 9) Glitch, error a hacking: Estetizace chyby v digitální literatuře 10) Amatérizace literatury, čtenář jako autor v rámci digitální literatury
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
nespecifikováno
|
Výstupy z učení
|
Může počítač napsat román? Může se poezie hýbat před očima? A může se čtenář stát přímou součástí literárního díla? Tyto i další otázky zodpoví seminář Digitální literatura, který studenty seznámí se specifickou, žánrově i formálně velmi pestrou oblastí literatury, která existuje díky možnostem digitálních technologií, digitálních médií, umělé inteligence a internetu. Seminář Digitální literatura nabídne posluchačům uvedení do problematiky specifické literární oblasti, rozvíjející se především za hranicemi česko-slovenského prostoru. Pozornost bude věnována jak teoretickým konceptům nezbytným pro pochopení podstaty digitální literatury, tak konkrétním formám digitální literatury včetně čtení a interpretace ikonických děl. Posluchači se seznámí s možnostmi zapojení nových a digitálních médií do literárních děl od 20. let 20. století do současnosti, a to jak v česko-slovenském prostoru, tak (převážně) v zahraničí. Poznají specifickou estetiku děl digitální literatury a zjistí, jakým způsobem se díky digitálním technologiím mění proces čtení a čtenářský prožitek, role čtenáře v rámci percepce digitálně-literárního díla či jak digitální literatura vstupuje díky technologiím do netradičních a nových kontextů. S ohledem na omezené množství textů primární a sekundární literatury v českém jazyce bude nezbytnou součástí semináře také četba v angličtině.
|
Předpoklady
|
nespecifikováno
|
Hodnoticí metody a kritéria
|
nespecifikováno
|
Doporučená literatura
|
|