Předmět: Digital Humanities pro literární vědu

» Seznam fakult » FIF » KBH
Název předmětu Digital Humanities pro literární vědu
Kód předmětu KBH/DHPLV
Organizační forma výuky Seminář
Úroveň předmětu Bakalářský
Rok studia nespecifikován
Semestr Zimní a letní
Počet ECTS kreditů 3
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu Povinně-volitelný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Změlík Richard, doc. Mgr. Ph.D.
Obsah předmětu
Úvodní seminář (zadání seminárního úkolu) Exaktní metody v literární vědě I: stuttgartská škola, Max Bense, teorie informace, kybernetika. Umberto Eco - Otevřené dílo. Exaktní metody v literární vědě II: Lubomír Doležel, Jiří Levý, Eduard Petrů, Miroslav Klivar, Marie Těšitelová, Pavel Vašák. DH v kontextu české literární vědy I: Korpus českého verše. DH v kontextu české literární vědy II: korpus současné poezie, modelování fikční topografie. Datové typy a struktury (string, integer, list, dict...) Cykly (for, while)) Podmínky (if/elif/else) Funkce Třídy Regulární výrazy Práce se soubory PyPi

Studijní aktivity a metody výuky
Přednášení, Monologická (výklad, přednáška, instruktáž), Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Metody práce s textem (učebnicí, knihou)
Výstupy z učení
Cílem volitelného semináře je seznámit studenty se základními možnostmi, které dnes Digital Humanities nabízí literární vědě, a to především v oblasti počítačového zpracování přirozeného jazyka. Seminář, který není alternativou korpusové lingvistiky na FF UP, je koncipován do dvou na sebe plynule navazujících částí. První bude věnována jednak vybraným příkladům využití exaktních metod v literární vědě, estetice, popř. lingvistice (tam, kde je předmětem literární dílo a otázky s tím spojené), jednak představení aktuálních projektů domácího výzkumu, které vychází z podnětů kvantitativně-korpusových metod, NLP nebo digitální literární kartografie. Druhá část se zaměří na praktické osvojení základů programování (NLP) v Pythonu. Smyslem semináře není podat vyčerpávající přehled o literárněvědně orientovaném výzkumu v rámci Digital Humanities, ale seznámit studenty s jednou z dílčích oblastí DH v literární vědě, která vychází z možností strojového zpracování a analýzy přirozeného jazyka, jejichž potenciál lze využít také v literárněvědném kontextu. Seminář bude ukončen zápočtem, který studenti obdrží za samostatné vypracování zadaného úkolu. Účast na semináři nevyžaduje žádné předchozí znalosti s programováním. Samostatný web semináře: https://www.dhlitved.cz/

Předpoklady
nespecifikováno

Hodnoticí metody a kritéria
nespecifikováno
- pravidelná účast - vypracování úkolu, který bude zadán na semináři
Doporučená literatura
  • BURROWS, F. John. 1992. Computers and the Study of Literature. In: Butler, Christopher S. (ed.): Computers and Written Texts. Oxford, UK - Cambridge, USA: Blackwell, s. 167-204.
  • CIULA, Arianna - EIDE, ?yvind. Modelling in Digital Humanities: Signs in Context. Digital Scholarship in the Humanities, roč. 32, č. 1, 2017, s. i33-i46..
  • CRAMER, Florian. Post-Digital Literary Studies. MATLIT 4.1, 2016, s. 11-27. (Dostupné z WWW: <http://impactum-journals.uc.pt/matlit/article/view/ 2384/1993).
  • CzADH - Ceská asociace pro digitální humanitní vˇedy.
  • Český národní korpus.
  • EADH - European Association for Digital Humanities.
  • freeCodeCamp.org.
  • GOODMAN, Nelson. Slova, díla, světy. In: Peregrin, J. (ed. a přel.). Obrat k jazyku: druhé kolo (Jazyk, myšlení a svět v názorech postanalytických filozofů). Praha: Nakladatelství Filozofického ústavu AV CR 1998, s. 129-146..
  • HOOVER, David. The microanalysis of style variation. Digital Scholarship in the Humanities, roč. 23, Supplement 2, 2017, s. ii17-ii30..
  • JOCKERS, Matthew L. - KIRILLOFF, Gabi. Understanding Gender and Character Agency in the 19th Century Novel. Journal of Cultural Analytics. Dec. 1, 2016..
  • Korpus českého verše.
  • KŘEN, Michal. Kolokační míry a čeština: srovnání na datech CNK. In: Čermák, F. - Šulc, M. (eds.). Kolokace. Praha: Nakladatelství Lidové noviny 2006, s. 223-248..
  • LOTMAN, Jurij M. O exaktnosti v literární vědě. Literární noviny, roč. 15, č. 45, 1966, s. 3..
  • Programování v Pythonu.
  • Python.
  • Python Tutorials for Digital Humanities.
  • Python v CR.
  • SCHULZ, Kathryn. What is Distant Reading? The New York Times. 26. června 2011. (Dostupné z WWW: <https://www.nytimes.com/2011/06/26/books/review/ the-mechanic-muse-what-is-distant-reading.html).
  • w3schools.com.
  • Bense, M. Teorie textů. Praha 1967.
  • Cohn, Dorrit. (2009). Co dělá fikci fikcí. Praha.
  • Cvrček, V. (2013). Kvantitativní analýza kontextu. Praha.
  • Čech, R., Popescu, I. I., Altmann, G. (2014). Metody kvantitativní analýzy (nejen) básnických textů. Olomouc.
  • ČECH, Radek. Jen popis s čísly? Perspektivy korpusové lingvistiky. Naše řeč, roč. 97, č. 4-5, 2014, s. 171-184..
  • Čermák, František. (2010). Lexikon a sémantika. Praha: Nakladatelství Lidové noviny.
  • F. Moretti. (2013). Distant Reading. London.
  • Jockers, M. L. Macroanalysis: Digital Methods and Literary History. Illionis: University of Illionis 2013..
  • JOCKERS, Matthew L. - ARCHEROVÁ, Jodie. (2017). Šifra mistra bestselleru. Anatomie knižního trháku. Přel. J. Podzimek. Praha: XYZ.
  • Levý, J. (1971). Bude literární věda exaktní vědou?. Praha.
  • Lotman, Jurij Michajlovič. (1990). Štruktúra umeleckého textu. Bratislava.
  • Moretti, F. (2014). Grafy, mapy, stromy: Abstraktní modely literární historie. Praha.
  • Moretti, Franco. (1998). Atlas of the European Novel 1800-1900. London - New York.
  • MORETTI, Franco.(ed.). (2017). Canon/Archive: Studies in Quantitative Formalism. Brooklyn, New York: n+1 Foundation.
  • PETRŮ, Eduard. (1968). Exaktní metody v literárněvědné práci. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci.
  • Schmid, Wolf. Narativní transformace, AVČR, Praha 2004.
  • Těšitelová, M. (1974). Otázky lexikální statistiky. Praha.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr
Fakulta: Filozofická fakulta Studijní plán (Verze): Česká filologie minor (2019) Kategorie: Filologické vědy - Doporučený ročník:-, Doporučený semestr: -
Fakulta: Filozofická fakulta Studijní plán (Verze): Česká filologie maior (2025) Kategorie: Filologické vědy - Doporučený ročník:-, Doporučený semestr: -
Fakulta: Filozofická fakulta Studijní plán (Verze): Česká filologie maior (2019) Kategorie: Filologické vědy - Doporučený ročník:-, Doporučený semestr: -
Fakulta: Filozofická fakulta Studijní plán (Verze): Česká filologie (2025) Kategorie: Filologické vědy - Doporučený ročník:-, Doporučený semestr: -
Fakulta: Filozofická fakulta Studijní plán (Verze): Česká filologie (2019) Kategorie: Filologické vědy - Doporučený ročník:-, Doporučený semestr: -