Předmět: Czech as a Foreign Language

» Seznam fakult » FIF » KBH
Název předmětu Czech as a Foreign Language
Kód předmětu KBH/CFFLA
Organizační forma výuky Seminář
Úroveň předmětu Bakalářský
Rok studia nespecifikován
Semestr Zimní a letní
Počet ECTS kreditů 3
Vyučovací jazyk Angličtina
Statut předmětu Povinně-volitelný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Hradilová Darina, Mgr. Ph.D.
  • Kopečková Michaela, Mgr. Ph.D.
Obsah předmětu
Seminář se zabývá následujícími tématy: didaktika češtiny jako cizího jazyka; typy výuky; učebnice a jiné materiály pro výuku; zprostředkující jazyk (ano nebo ne); sociokulturní kompetence; přesnost v řeči; plynulost řeči; vybrané jazykové prostředky; testování ve výuce jazyků.

Studijní aktivity a metody výuky
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž), Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Metody práce s textem (učebnicí, knihou), Aktivizující (simulace, hry, dramatizace), Aktivizující práce ve skupinách
Výstupy z učení
Cílem předmětu je studentům prezentovat rozdíly mezi češtinou, češtinou pro cizince a češtinou jako cizím jazykem. Dále budou charakterizovány jazykové úrovně dle Společného referenčního rámce (SERRJ). Předmět je zaměřen na osvojení si češtiny jako cizího jazyka a jazykové prostředky češtiny.
Studenti by měli být schopni prezentovat systém českého jazyka, zejména výslovnost, skloňování jmen a časování sloves ostatním zahraničním studentům.
Předpoklady
nespecifikováno

Hodnoticí metody a kritéria
Systematické pozorování studenta

- aktivita v semináři - pravidelná docházka (max. 2 absence) - pravidelná spolupráce při úkolech na semináři a domácí příprava
Doporučená literatura
  • Common European Framework of Reference for Languages: https://www.coe.int/en/web/common-european-framework-reference-languages/level-descriptions.
  • HENDRICH, J. (1988). Didaktika cizích jazyků. Praha: Státní pedagogické nakladatelství.
  • Hrdlička, M. Cizí jazyk ČEŠTINA..
  • CHODĚRA, Radomír. (2001). Didaktika cizích jazyků na přelomu století. Rudná u Prahy: Editpress.
  • Thornbury, S. (2009). How to Teach Speaking. Harlow: Longman.
  • Thorner, N. (2017). Motivational Teaching.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr
Fakulta: Filozofická fakulta Studijní plán (Verze): Czech for Foreigners (2024) Kategorie: Filologické vědy 2 Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: -
Fakulta: Filozofická fakulta Studijní plán (Verze): Czech for Foreigners (2019) Kategorie: Filologické vědy 2 Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: -