Vyučující
|
-
Bednaříková Božena, doc. PhDr. Ph.D.
|
Obsah předmětu
|
Tento kurz konstrukční gramatiky předvede kognitivně a funkčně orientovaný rámec, v němž jsou syntaktické reprezentace chápány jako konvencionalizované asociací mezi formou a funkcí. Důraz bude kladen na analytické metody a na formulování generalizací o jazykových znalostech mluvčího. Bude také zkoumat způsoby, jakými mohou být systematicky zachyceny a vysvětleny rozdíly v gramatické formě. Pomocí materiálů z angličtiny, češtiny a z různých méně známých jazyků budou zkoumat, co společného sdílejí typologicky odlišné gramatiky a v jakém smyslu konstrukční přístup může sloužit jako univerzální model jazyka. Funkční a kognitivní vs. formální teorie gramatiky Argumenty pro konstrukční gramatiku Základní pojmy a terminologie Nominální konstrukce Valenční konstrukce Frázová syntax (fráze, klauze, věty) Konstrukční mapy Diachronní analýza v konstrukční gramatice
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž), Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Metody práce s textem (učebnicí, knihou)
|
Výstupy z učení
|
Cílem semináře je seznámení se základními pojmy a principy konstrukční analýzy, s použitím materiálu primárně z angličtiny a češtiny. V kurzu bude představen kognitivně a funkčně orientovaný rámec, v němž jsou syntaktické reprezentace chápány jako konvencionalizované asociace mezi formou a funkcí. Důraz bude kladen na analytické metody a na formulování generalizací o jazykových znalostech mluvčího. Bude také zkoumat způsoby, jakými mohou být systematicky zachyceny a vysvětleny rozdíly v gramatické formě.
Student se po absolvování kurzu bude orientovat ve vztazích konstrukční gramatiky k jiným směrům lingvistiky, zvládne konstrukční analytické metody, s pomocí nichž bude analyzovat syntaktické relace, dále bude schopen formulovat konstrukční generalizace.
|
Předpoklady
|
Znalost základní lingvistické terminologie, základní orientace v různých směrech lingvistického popisu.
|
Hodnoticí metody a kritéria
|
Esej, Analýza výkonů studenta, Seminární práce
Vypracování seminární práce na dané téma.
|
Doporučená literatura
|
-
Fillmore, Ch., and Sue Atkins. (1994). Starting where the dictionaries stop.
-
Fillmore, Charles. (1982). Frame Semantics. In: Linguistics in the Morning Calm, Seoul, Hanshin Publishing Co., 111-137. Reprinted in In Cognitive Linguistics: Basic readings.. Berlin.
-
Grygiel, M., Janda, L.A. (2011). Slavic linguistics in a cognitive framework. Frankfurt am Main.
-
ÖSTMAN, O. & M. FRIED (eds.). (2004). Construction Grammar in a cross-language perspective. Amsterdam.
-
ÖSTMAN, O. & M. FRIED (eds.). (2005). Construction Grammars: cognitive grounding and theoretical extensions. Amsterdam.
|