Předmět: Výstavba textu a jeho kritická analýza

» Seznam fakult » FIF » KBH
Název předmětu Výstavba textu a jeho kritická analýza
Kód předmětu KBH/92AJF
Organizační forma výuky Přednáška
Úroveň předmětu Doktorský
Rok studia nespecifikován
Semestr Zimní a letní
Počet ECTS kreditů 5
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu Povinně-volitelný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Bednaříková Božena, doc. PhDr. Ph.D.
Obsah předmětu
Pozornost je věnována otázkám vzniku jazyka, problematice jazykových rodin a jazykových svazů, sociolingvistickým pohledům na vývoj jazyka i obecným otázkám příčin a důsledků jazykových změn. V praktické části jsou studenti vedeni k samostatným analýzám jazykového materiálu a k práci se zadanou sekundární literaturou.

Studijní aktivity a metody výuky
Přednášení, Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Metody práce s textem (učebnicí, knihou)
Výstupy z učení
Cílem předmětu je vymezit koncept znaku v moderní filozofické tradici. Pozornost je věnována především teorii Charlese S. Peirce, jejím východiskům, základní architektuře a nejdůležitějším důsledkům - výklad se bude věnovat otázkám fenomenologie (faneroskopie), falibilismu, teorie znaku, abdukce atp. Peirceova filozofie je chápána nejen jako fundamentální příspěvek k moderní sémiotice a teorii znaku, ale zároveň jako východisko konkrétněji pojaté filozofie jazyka. Sémiotika se v tomto ohledu stává zobecnělou filozofií jazyka, jejímž předmětem zkoumání se stávají všechny znakové systémy a jejich podmínky.
Studenti se orientují v diachronní lingvistice, jsou schopni klasifikovat jazykově vývojové jevy nejen v obecné rovině, ale i na materiálu konkrétních (především indoevropských) jazyků.
Předpoklady
Studenti disponují alespoň základními znalostmi diachronie a vývoje jazyka ze svého předchozího magisterského studia.

Hodnoticí metody a kritéria
Známkou, Ústní zkouška, Seminární práce

Seminární práce
Doporučená literatura
  • Erhart, A. Indoevropské jazyky. Praha 1982.
  • Jakobson, R. (1970). Hledání podstaty jazyka. In: Dvanáct esejů o jazyce, s. 29?45. . Praha.
  • Jakobson, R. O hláskoslovném zákonu a teleologickém hláskosloví. Časopis pro moderní filologii 1928, XIV, s. 183-184..
  • Jakobson, R. Principien der historischen phonologie. TCLP - IV, 1931.
  • Katz, G. The Hypothesis of a Genetic Protolanguage: an Epistemological Investigation. Biosemiotics 2008, 1, s. 57-73..
  • Komárek, M. (1962). K dialektice jazykového vývoje. SlavPrag, 4, s. 19?26.
  • Komárek, M. Studie z diachronní lingvistiky. Olomouc 2006.
  • Mareš, F. V. (1956). Vznik slovanského fonologického systému a jeho vývoj do konce období slovanské jazykové jednoty. Slavia 25, s. 443-495.
  • Mareš, F. V. (2001). Diachronische Morphologie des Ur- und Frühslavischen. Frankfurt am Main-Wien.
  • Mareš, F. V. (1999). Diachronische Phonologie des Ur- und Frühslavischen. Frankfurt am Main.
  • Němec, I. (2009). Práce z historické jazykovědy. Praha.
  • Skalička, V. (1960). Vývoj jazyka. Praha: SPN.
  • Večerka, R. a kol. (2006). K pramenům slov. Uvedení do etymologie. Praha: NLN.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr
Fakulta: Filozofická fakulta Studijní plán (Verze): Český jazyk (2019) Kategorie: Filologické vědy - Doporučený ročník:-, Doporučený semestr: -
Fakulta: Filozofická fakulta Studijní plán (Verze): Český jazyk (2019) Kategorie: Filologické vědy - Doporučený ročník:-, Doporučený semestr: -