Vyučující
|
-
Pokorná Barbara, PhDr. Ph.D.
|
Obsah předmětu
|
5 typů latinské deklinace, prézentní systém 4 typů latinské konjugace, tvorba adverbií, předložky, číslovky, vybraná zájmena. V přednáškách se posluchač seznámí se základní lingvistickou charakteristikou latiny, s vývojem systému deklinace a konjugace (včetně výjimek ve skloňování substantiv a přehledu nepravidelných sloves) a se vznikem a způsobem užití typických vazeb (gerundivní, infinitivních, ablativu absolutního). V seminářích se práce soustřeďuje na praktické zvládnutí a procvičení latinské morfologie formou gramatických cvičení a četby a překladu krátkých textů.
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Přednášení, Metody práce s textem (učebnicí, knihou)
|
Výstupy z učení
|
Student dosáhne praktického zvládnutí základní latinské mluvnice, které představuje nezbytný předpoklad pro navazující předměty a práci s latinským textem.
Elementární znalost základů latinské mluvnice.
|
Předpoklady
|
Předpokladem jsou obecné jazykové schopnosti.
|
Hodnoticí metody a kritéria
|
Ústní zkouška, Písemná zkouška
Průběžná připravenost na hodiny, absolvování závěrečného písemného testu (minimálně 70% úspěšnost).
|
Doporučená literatura
|
-
Bartoněk, A. (1996). Latina pro posluchače filozofické fakulty. Brno: Vydavatelství Masarykovy univerzity.
-
Janda, J., Kamínková, E., Bejlovec, J., Kucharský, P., & Quitt, Z. (1993). Latina pro vysoké školy. Praha: Státní pedagogické nakladatelství.
-
Jiráni, O., Novotný, F., & Ryba, B. (1992). Základní latinská mluvnice. Jinočany: H&H.
-
Kucharský, P., & Quitt, Z. (2003). Česko-latinský slovník starověké a současné latiny. Voznice: LEDA.
-
Kucharský, P., & Quitt, Z. (1974). Latinská mluvnice. Praha: Státní pedagogické nakladatelství.
-
Sedláček, J., Novotný, F., Pražák, J. M., & Novotný, F. (1999). Latinsko-český slovník. Praha: KLP.
|