Předmět: Sustainability in Business

» Seznam fakult » FIF » KAE
Název předmětu Sustainability in Business
Kód předmětu KAE/SIB
Organizační forma výuky Seminář
Úroveň předmětu Bakalářský
Rok studia nespecifikován
Semestr Zimní a letní
Počet ECTS kreditů 4
Vyučovací jazyk Angličtina
Statut předmětu Povinně-volitelný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Slavíčková Pavla, doc. Mgr. Ph.D.
  • Kubátová Jaroslava, doc. Ing. Ph.D.
Obsah předmětu
In ST 2021 the course starts on March 2 1. Introduction to sustainability, analysis of global issues and trends 2. Sustainability, history, defining the basic concepts 3. Consumption and overconsumption, the view from the consumer 4. National strategies, global sustainability management 5. World resources, opportunities, development 6. Waste and waste management 7. The economic sustainability level 8. Social sustainability level 9. Sustainable business, sustainable business vision 10. Measuring sustainability

Studijní aktivity a metody výuky
Přednášení, Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Aktivizující (simulace, hry, dramatizace)
  • Účast na výuce - 24 hodin za semestr
  • Domácí příprava na výuku - 24 hodin za semestr
  • Příprava na zkoušku - 12 hodin za semestr
  • Semestrální práce - 15 hodin za semestr
Výstupy z učení
The aim of the course is to introduce the concept of sustainability to students. Issues and questions of sustainable consumption and life are important not only for so-called "green" consumers, but all people round the world. The financial crisis, social and environmental problems are increasing sense of responsibility of consumers and together changing economic and business environment. Customers use their money for buying more goods with value beyond the financial value, and this is helping sustainable business to grow. During the study will be introduced three levels of sustainable business - economic level, social and environmental. On the basis of case studies will be discussed sustainable business practices, new trends and specifics of the different business sectors, consumption and overconsumption, sources in business, global challenges and sustainability management. Students will be able to apply the course knowledge into practice in enterprises and propose options for improving sustainable business in the country.
1. Detailed descriptions of basic concepts and relationships in the field of sustainability 2. Defines the meaning of sustainable behavior in society and enterprises, defines consumer behavior, overconsumption 3. Enumerates and describes the national strategies for sustainable behavior 4. Describes the resources that companies can benefit from 5. Describes the economic and social level of sustainability
Předpoklady
Entry requirements: economic thinking, basic knowledge in economic terms

Hodnoticí metody a kritéria
Písemná zkouška, Rozhovor, Systematické pozorování studenta, Seminární práce

Attendance 80 %. Active participation. Presentation on the chosen topic from the field of sustainable business in the class. LMS Moodle is used for this course. The students will find detailed information and materials there.
Doporučená literatura
  • International Institute for Sustainable Development.
  • Sustainable Development Knowledge Platform.
  • NOVÁČEK, Pavel. (2011). Sustainable development. Olomouc.
  • SEJÁK, Josef. (2014). Sustainable environmental and natural resource economics.. Ústí nad Labem.
  • VYSKOT, Ilja et al. (2013). Sustainable regional development: colloquiums.. Brno.
  • Závodná, Lucie Sára, Závodný Pospíšil, Jan. (2014). Udržitelnost v podnikání. Olomouc.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr
Fakulta: Filozofická fakulta Studijní plán (Verze): Aplikovaná ekonomická studia (2015) Kategorie: Ekonomie - Doporučený ročník:-, Doporučený semestr: -