Předmět: Řízení virtuálních týmů

» Seznam fakult » FIF » KAE
Název předmětu Řízení virtuálních týmů
Kód předmětu KAE/RVT
Organizační forma výuky Cvičení
Úroveň předmětu Magisterský
Rok studia nespecifikován
Semestr Zimní a letní
Počet ECTS kreditů 3
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu nespecifikováno
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Kubátová Jaroslava, doc. Ing. Ph.D.
  • Seitlová Klára, PhDr. Ph.D.
Obsah předmětu
Individuální výuka pouze pro dobíhající navazující magisterské studijní obory - režim sdělí vyučující po uzavření zápisu do STAGu. (Studenti mohou případně vyučující kontaktovat i dříve.) Charakteristika virtuálních týmů (VT), důvody a význam vytváření VT. Specifika VT ve srovnání s tradičními týmy. Požadavky na osobnostní charakteristiky členů VT. Požadavky na osobnostní charakteristiky a specifické kompetence vedoucích VT. Způsoby výběru členů VT. Specifika vedení/řízení VT. Specifika komunikace ve virtuálním prostředí a zásady efektivní komunikace, absence neverbální komunikace ve virtuálním prostředí. Skupinová dynamika VT a metody pro rozvoj. Efektivní užití kolaborativních technik ve VT. Metody hodnocení členů VT. Interkulturní aspekty řízení VT. Virtuální tržiště práce, vytváření swarms (týmy pracovníků sestavené za účelem řešení krátkodobého projektu, po vyřešení projektu je tým rozpuštěn). Prostředí/rozhraní vhodná pro práci VT. Patologické jevy. Závislosti - workoholismus, technofilie. Time management ve virtuálním prostředí. Praktický nácvik týmové virtuální spolupráce, prezentace výsledků.

Studijní aktivity a metody výuky
Přednášení, Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Aktivizující (simulace, hry, dramatizace)
  • Účast na výuce - 25 hodin za semestr
  • Domácí příprava na výuku - 25 hodin za semestr
  • Semestrální práce - 25 hodin za semestr
Výstupy z učení
Cílem předmětu je připravit studenty na práci ve virtuálních týmech vytvářených firmami typu networked enterprise, což jsou firmy, které dokáží plně využívat potenciálu dostupných technologií Webu 2.0. Po absolvování předmětu bude absolvent schopen virtuální interkulturní/multikulturní tým vést a užívat kolaborativní techniky (nástroje pro podporu spolupráce) specifické pro virtuální prostředí. Dalším cílem je připravit studenty na vyhledávání příležitostí, jak být přijat do ad-hoc virtuálního týmu (tedy týmu, který je primárně vytvářen jako virtuální), popř. takový tým pro účely vlastního podnikání či činnosti vytvořit.
Odborné znalosti: Student se orientuje v trendech vývoje práce a spolupráce znalostních pracovníků, umí vysvětlit principy a zásady komunikace a spolupráce ve virtuálním prostředí, umí popsat principy vedení virtuálních týmů, umí popsat základní teorii týmové práce a její modifikace ve virtuálním prostředí. Odborné dovednosti: Student umí využívat virtuální tržiště práce, dokáže spolupracovat a komunikovat ve virtuálních pracovních týmech, je schopen eliminovat rizikové chování ve virtuálním prostředí, umí nalézt a získat pracovní uplatnění ve virtuálním prostředí. Obecné způsobilosti: Student je způsobilý navazovat pracovní kontakty ve virtuálním prostředí, tyto kontakty udržovat a rozšiřovat ve prospěch vlastí profesní uplatnitelnosti a rozvoje.
Předpoklady
Znalosti z managementu a řízení lidských zdrojů mohou usnadnit pochopení předmětu, ale nejsou podmínkou. Vstupní podmínkou je schopnost samostatně pracovat s informačními a komunikačními technologiemi (ICT).

Hodnoticí metody a kritéria
Systematické pozorování studenta, Anamnestická metoda

Účast ve výuce 75 %. Aktivní práce. Splnění zadávaných úkolů ve stanovených termínech. Studenti budou připravovat a řešit případové studie z oblasti virtuální spolupráce. Výuka je bloková! Termíny výukových bloků - viz obsah předmětu V první výuce (nebo ideálně už před ní) je nutno z důvodu pozvání do prostředí CAPSA uvést údaje studentů do tohoto dokumentu: http://bit.ly/KAE-RVT
Doporučená literatura
  • Ellis, J.B. - Luther,K., - Bessiere,K. - Kellogg, W.A. Games for Virtual Team Building. Prezentováno na ACM DIS 2008: The Conference on Designing Interactive Systems. Cape Town 25.2. - 27.2.2008, http://jellis.org/work/jbe-dis2008.pdf..
  • Journal of Virtual Worlds Research. Journal of Virtual Worlds Research..
  • Kubátová, J., Seitlová, K. (2015). Řízení virtuálních týmů. Olomouc.
  • Lema, Chris. Building & Managing Virtual Teams: Five ways to Create a High Performance Culture for Remote Workers, 2012..
  • Lepsinger, Richard, De Rosa, Darleen. Virtual Team Success: A Practical Guide for Working and Leading from a Distance, 2010..
  • Seriosity. Virtual Worlds, Real Leaders. Online games put the future of business leadership on display. http://domino.research.ibm.com/comm/www_innovate.nsf/images/gio-gaming/$FILE/ibm_gio_gaming_report.pdf..
  • Suchan, J. - Hayzak, G. The communication characteristics of virtual teams: A case study. IEEE Transactions on Professional Communication, 44(3), s. 174-186..
  • Virtual Wiki. Virtual Wiki.
  • Zofi Yael S. A Manager's Guide to Virtual Teams, 2011..


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr