Předmět: Rules of Social behavior

» Seznam fakult » FIF » KAE
Název předmětu Rules of Social behavior
Kód předmětu KAE/RSB
Organizační forma výuky Cvičení
Úroveň předmětu Bakalářský
Rok studia nespecifikován
Semestr Zimní
Počet ECTS kreditů 3
Vyučovací jazyk Angličtina
Statut předmětu Povinně-volitelný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Dostupnost předmětu Předmět je nabízen přijíždějícím studentům
Vyučující
  • Slavíčková Pavla, doc. Mgr. Ph.D.
Obsah předmětu
1) Pravěk behaviorální ekonomie - Adam Smith a jeho Teorie mravních citů (1759) 2) Náznaky iracionality: Jeremy Bentham, Francis Edgeworth, Irving Fisher, Vilfrado Pareto, John Maynard Keynes 3) Herbert Simon a koncept omezené racionality 4) Prospektová teorie Daniela Kahnemana a Amose Tvreskyho 5) Richard Thaler a jeho dílo 6) Současnost a budoucnost behaviorální ekonomie ve světě a v ČR

Studijní aktivity a metody výuky
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž), Aktivizující (simulace, hry, dramatizace)
  • Příprava na zápočet - 36 hodin za semestr
  • Účast na výuce - 14 hodin za semestr
  • Domácí příprava na výuku - 25 hodin za semestr
Výstupy z učení
Cílem výuky je seznámit posluchače s podstatou a vývojem behaviorální ekonomie, a to na základě původních textů nejvýznamnějších představitelů tohoto odvětví ekonomických teorií včele s Richardem Thalerem. Zatímco mainstream ekonomického myšlení předpokládá racionalní chování, behaviorální ekonomie se zabývá dopady socilních, kongnitivních a emocionálních faktorů na ekonomické rozhodování jednotlivců a institucí a zkoumá systematické způsoby lidského rozhodování a jejich vliv na lidské jednání za předpokladu omezené racionality.
Student bude schopen po absolvování kurzu vysvětlit podstatu behaviorální ekonomie, bude znát nejvýznamnější představitele tohoto proudu ekonomického myšlení, bude mít přímou zkušenost s jejich texty a bude schopen diskutovat o potenciálu behaviorální ekonomie mezi dalšími ekonomickými teoriemi.
Předpoklady
Základní rozhled v dané problematice.

Hodnoticí metody a kritéria
Analýza výkonů studenta

Požadavky pro splnění kurzu: 1. účast ve výuce - min. 80 % 2. aktivní podíl na výuce 3. četba zadaného textu a prezentace ve výuce 4. zápočtový test
Doporučená literatura
  • A Tversky, D Kahneman. (1981). The framing of decisions and the psychology of choice. Science.
  • Alvin E. Roth. (2002). The Economist as Engineer: Game Theory, Experimentation, and Computation as Tools for Design Economics. Econometrica.
  • Ashraf, Nava; Camerer, Colin F.; Loewenstein, George. (2005). Adam Smith, Behavioral Economist. Journal of Economic Perspectives.
  • Cass R. Sunstein a Richard Thaler. (2010). Nudge (Šťouch): Jak postrčit lidi k lepšímu rozhodování o zdraví, majetku a štěstí.
  • Cass R. Sunstein. (2015). Nudging and Choice Architecture: Ethical Considerations. Yale Journal on Regulation.
  • Colin F. Camerer, George Loewenstein. (2004). Behavioral Economics: Past, Present, Future. Advances in Behavioral Economics.
  • Colin F. Camerer. (1997). Progress in Behavioral Game Theory. Journal of Economic Perspectives.
  • J. S. Amstrong; N. Coviello; B. Safranek. (1993). Escalation Bias: Does it extent to marketing?. Journal of the Academy of Marketing Science.
  • Richard Thaler. (2017). Neočekávané chování: Podivuhodný příběh behaviorální ekonomie.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr
Fakulta: Filozofická fakulta Studijní plán (Verze): Aplikovaná ekonomická studia (2015) Kategorie: Ekonomie - Doporučený ročník:-, Doporučený semestr: Zimní