Předmět: Mezinárodní obchod

» Seznam fakult » FIF » KAE
Název předmětu Mezinárodní obchod
Kód předmětu KAE/MO
Organizační forma výuky Seminář
Úroveň předmětu Bakalářský
Rok studia nespecifikován
Semestr Zimní a letní
Počet ECTS kreditů 4
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu Povinně-volitelný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Ondrušková Dana, Ing. Ph.D.
Obsah předmětu
1. Úvod, systematika a regulace mezinárodních ekonomických vztahů 2. Význam zahraničního obchodu a členství v mezinárodních organizacích pro malou ekonomiku 3. Mezinárodní dělba práce, teorie mezinárodního obchodu, makroekonomie otevřené ekonomiky 4. Mezinárodní makroekonomická politika: platební bilance, devizový kurz a zahraniční trhy 5. Mezinárodní obchodní politika - autonomní nástroje, smluvní nástroje, společná obchodní politika Evropské unie 6. Právo mezinárodního obchodu 7. Mezinárodní obchodní transakce - právní režim, nestátní prostředky právní úpravy, 8. Mezinárodní smlouvy o koupi zboží, dokumenty v mezinárodním obchodním styku, daňové aspekty mezinárodního obchodu, 9. Malá ekonomika a vnější ekonomické vztahy, vývoj obchodní politiky v ČR, teritoriální a komoditní struktura zahraničního obchodu ČR 10. Mezinárodní marketing, formy vstupu na zahraniční trhy 11. Interkulturální aspekty mezinárodních vztahů

Studijní aktivity a metody výuky
Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Metody práce s textem (učebnicí, knihou), Aktivizující práce ve skupinách
Výstupy z učení
Student bude seznámen s teoretickými a praktickými aspekty mezinárodního obchodu v oblasti makroekonomické sféry, práva, obchodních záměrů podniků, personálních kompetencí, finančně správní oblasti a logistice.

Předpoklady
Pro absolvování předmětu je vhodná základní znalost makroekonomie, dále se předpokládá všeobecný mezinárodní ekonomicko-politický přehled.

Hodnoticí metody a kritéria
Písemná zkouška, Systematické pozorování studenta, Závěrečný projekt

Podmínkou ukončení předmětu je získání kolokvia. Kolokvium student získá kumulativně za min 75 % možných bodů, které jsou udělovány za: aktivní účast na seminářích, prezentace dvou úkolů písemný závěrečný test
Doporučená literatura
  • KUBIŠTA, V. a kol. Mezinárodní ekonomické vztahy. Plzeň: Vydavatelství a nakladatelství Aleš Čeněk.
  • MACHKOVÁ, H. a kol. Mezinárodní marketing. 2015.
  • MAJEROVÁ, I., NEZVAL, P. (2011). Mezinárodní ekonomie v teorii a praxi.
  • Rozehnalová, N., Týč, V., Novotná, M. (1998). Evropské mezinárodní právo soukromé. AUB Iuridica No.206. MU, Brno.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr
Fakulta: Filozofická fakulta Studijní plán (Verze): Ekonomicko-manažerská studia (2019) Kategorie: Ekonomie - Doporučený ročník:-, Doporučený semestr: -
Fakulta: Filozofická fakulta Studijní plán (Verze): Ekonomicko-manažerská studia (2023) Kategorie: Ekonomie - Doporučený ročník:-, Doporučený semestr: -