Tento předmět se zaměřuje na proces vzniku a fungování malých, středně velkých a velkých samosprávných celků v soukromé a veřejné sféře na různých úrovních analýzy. Zde jsou některé z otázek, které v rámci předmětu budeme diskutovat: * Jak můžeme aplikovat institucionální analýzu na různé oblasti politického a ekonomického života (výroba a poskytování veřejných statků, údržba vodních a lesních zdrojů, definice a ochrana práv duševního vlastnictví nebo například i správa trhů a obchodních organizací)? * Jak můžeme rozvinout rámec pro studium strategického chování a společenských interakcí, které ovlivňuje výstupy na různých úrovních analýzy? * Co máme na mysli, když říkáme, že instituce umožňují a/nebo omezují efektivní řešení společenských problémů? Studenti tohoto předmětu budou schopni definovat samosprávní entitu jako formu společenské organizace, jejíž členové se podílejí na vytváření, reprodukci a transformaci ústavních a kolektivních pravidel jednání; na empirických příkladech ukážeme, že jednotlivci, kteří se angažují v úsilí o budování vzájemně výhodných sociálních infrastruktur, jsou často schopni kreativním způsobem řešit společenská dilemata, kterým čelí; naučíme se, jak identifikovat a definovat organizaci jednotlivců v malých skupinách, které jsou vnořeny do větších struktur -- v polycentrickém systému -- a jak tyto systémy mohou zlepšit schopnost decentralizované správy. Samosprávní entity jsou společenské artefakty, které jednotlivci konstruují a rekonstruují v průběhu času. K diskusi tohoto procesu představíme rámce pro analýzu: * rámec Institucionální analýzy a rozvoje (tzv. Institutional Analysis and Development), * rámec Správy společenského vědění (tzv. Governing Knowledge Commons) nebo * rámec pro analýzu společensko ekonomických systémů (tzv. Socio Economic Systems) Tyto rámce jsou kompatibilní s různými teoriemi (např. veřejná volba, teorie her) a zároveň umožňují pracovat s různými analytickými modely a předpoklady o struktuře společenských situací, kterým jednotlivci čelí (například model racionálního ekonomického agenta).
Úspěšní studenti budou: * schopni vysvětlit proč trhy a státy nejsou dichotomické entity; * chápat, jak fungují polycentrické systémy správy; * umět aplikovat základní prvky teorie her jako jednu z teorií kompatibilních s analytickým rámcem IAD; * identifikovat společenské problémy, kterým čelí jednotlivci v prostředí regulace, produkce a poskytování veřejných statků a užívání sdílených zdrojů; * mít šanci navrhnout institucionální analýzu lidského chování v prostředí s pravidly stanovenými jak na na místní, regionální, národní nebo mezinárodní úrovni
|