Vyučující
|
|
Obsah předmětu
|
Dějiny podnikání jako vědní disciplína ekonomických a společenských věd Podnikatel a jeho měnící se funkce v čase a společnosti Globalizace a vývoj podnikání v evropských souvislostech Podnikání ve společenských a politických souvislostech Vliv technického pokroku na podnikání Podnik a zákazník ? reklama a vývoj jejích forem Podniková kultura, podniková etika a jejich role ve firmě Aktuální otázky dějin podnikání ve firmách dnes Povinnou součástí kurzu je seminární práce (příklad konkrétního podniku), která představuje aplikaci obecných znalostí z kurzu na příklad zvolené firmy.
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Přednášení
- Účast na výuce
- 25 hodin za semestr
- Semestrální práce
- 25 hodin za semestr
- Příprava na zkoušku
- 25 hodin za semestr
|
Výstupy z učení
|
Disciplína si klade za cíl prohloubit vědomí souvislostí v oblasti podnikohospodářské sféry pohledem do konkrétní situace začátků podnikání a působení tržních vztahů v našich zemích a vybraných zemích Evropy na pozadí hospodářských dějin. Časově se zaměří na období od poloviny 19. století do poloviny 20. století v našich zemích a nástinem vývoje v západní části Evropy do konce 20. století. Součástí kurzu bude pohled do oblasti podnikatelské kultury, podnikatelské etiky a podnikatelské filozofii a na měnící se vztah společnosti je skupině podnikatelů a podnikání vůbec.
Znalost dějin podnikání a působení tržních vztahů v našich zemích a také ve vybraných zemích Evropy. Znalost konkrétních osudů evropských firem různých odvětví a aplikace obecných souvislostí na jednotlivé příklady. Kurz je realizován v rámci projektu Inovace výuky ekonomických disciplín na Univerzitě Palackého a její propojení s praxí, CZ.1.07/2.2.00/28.0027, který je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky. Kurz je realizován v rámci projektu Inovace výuky ekonomických disciplín na Univerzitě Palackého a její propojení s praxí, CZ.1.07/2.2.00/28.0027, který je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky.
|
Předpoklady
|
Nejsou stanovené zvláštní předpoklady.
|
Hodnoticí metody a kritéria
|
Ústní zkouška, Písemná zkouška
Seminární práce na téma historie konkrétní firmy v souvislosti s odpřednášenou látkou. Ústní zkouška. která bude průsečíkem tématu zvolené firmy a aplikace na obsah předmětu.
|
Doporučená literatura
|
-
Geršlová, J. (2011). Co se skrývá za značkou?: historická encyklopedie podnikatelů. [Praha]: Professional Publishing.
-
Geršlová, J. (2012). Dějiny moderního podnikání. [Praha]: Professional Publishing.
-
GERŠLOVÁ, J., SEKANINA, M. (2003). Lexikon našich hospodářských dějin. Praha: Libri.
-
MYŠKA M. a kol. (2003). Historická encyklopedie podnikatelů Čech, Moravy a Slezska. Ostrava: Ostravská univerzita.
-
TEICHOVÁ A. (1994). Mezinárodní kapitál a Československo. Praha: Karolinum.
|