Předmět: Text Linguistics

» Seznam fakult » FIF » KAA
Název předmětu Text Linguistics
Kód předmětu KAA/VYTX
Organizační forma výuky Seminář
Úroveň předmětu Magisterský
Rok studia nespecifikován
Semestr Zimní a letní
Počet ECTS kreditů 4
Vyučovací jazyk Angličtina
Statut předmětu Povinně-volitelný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Dostupnost předmětu Předmět je nabízen přijíždějícím studentům
Vyučující
  • Janebová Markéta, Mgr. Ph.D.
  • Molnár Ondřej, Mgr. Ph.D.
Obsah předmětu
Syllabus (* - obligatory reading): Lesson 1: LANGUAGE IN USE. TEXT AND SENTENCE. TEXT LINGUISTICS. SEVEN STANDARDS OF TEXTUALITY. Part 1. Lesson 2:LANGUAGE IN USE. TEXT AND SENTENCE. TEXT LINGUISTICS. SEVEN STANDARDS OF TEXTUALITY. Part 2. * Tárnyiková, J. 2009. From Text to Texture. Olomouc: Univerzita Palackého. (Chapter 1: 13-23) * Widdowson, H. G. 2008. Text, Context, Pretext: Critical Isssues in Discourse Analysis. Oxford: Blackwell. (Chapter 1: "Text and discourse", 1-16). de Beaugrande, R., and W. Dresler. 1981. Introduction to Text Linguistics. London: Longman. (Chapter 1) Lesson 3: TEXT AND DISCOURSE. TEXT LINGUISTICS AND DISCOURSE ANALYSIS. WRITTEN AND SPOKEN LANGUAGE. * Brown, G., and G. Yule. 1983. Discourse Analysis. Cambridge: Cambridge UP. (Chapter 1: 1-26.) Lesson 4: LANGUAGE AS ACTION. SPEECH ACTS. INTENTIONALITY. * Huddleston, R., and G. K. Pullum. 2002. The Cambridge Grammar of the English Language. Cambridge: Cambridge UP. (Chapter 10: 853-867) Lesson 5: CONTEXT. * Brown, G., and G. Yule. 1983. Discourse Analysis. Cambridge: Cambridge UP. (Chapter 2: 27-50) Lesson 6: COHESION AND COHERENCE. Part 1. * Tárnyiková, J. 2009. From Text to Texture. Olomouc: Univerzita Palackého. (Chapter 1) *Halliday, M., and R. Hassan. 1976. Cohesion in English. London: Longman. 1-19. Lesson 7: COHESION AND COHERENCE. Part 2. * Widdowson, H. G. 2008. "Context and co-text." In Text, Context, Pretext: Critical Isssues in Discourse Analysis. Oxford: Blackwell. (Chapter 4) * Tárnyiková, J. 2009. From Text to Texture. Olomouc: Univerzita Palackého. (Chapter 1) Lesson 8: ANAPHORA AND DEIXIS. SITUATIONALITY. * Fillmore, C. 1997. "May we come in?" In Lectures on Deixis, 5-26. Stanford: CSLI Publications. Lesson 9: PERSPECTIVISATION AND DISTRIBUTION OF INFORMATION IN THE TEXT. INTERTEXTUALITY AND INFORMATIONALITY. INFORMATION PACKAGING: Part 1 * Tárnyiková, J. 2009. From Text to Texture. Olomouc: Univerzita Palackého. (Chapter 1) * Huddleston, R., and G. K. Pullum. 2002. The Cambridge Grammar of the English Language. Cambridge: Cambridge UP. (Chapter 16:1365-72) Lesson 10: INFORMATION PACKAGING: Part 2. * Firbas, J. 1957. "K otázce nezákladových podmětů v současné angličtině: Příspěvek k teorii aktuálního členění větného." ČMF 39: 2242, 165173./"Non-thematic subjects in contemporary English A Contribution to the Problem of Central and Peripheral Phenomena in the System of Functional Sentence Perspective." Travaux linguistiques de Prague 2: 239-56. Reprinted in 1972. Lesson 11: INFORMATION PACKAGING: Part 3. INFORMATION-PACKAGING CONSTRUCTIONS * Tárnyiková, J. 2009. From Text to Texture. Olomouc: Univerzita Palackého. (Chapter 2)

Studijní aktivity a metody výuky
Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Metody práce s textem (učebnicí, knihou)
  • Domácí příprava na výuku - 50 hodin za semestr
  • Účast na výuce - 26 hodin za semestr
  • Příprava na zápočet - 24 hodin za semestr
Výstupy z učení
Cílem kurzu je poskytnout studentům základní - a do značné míry i ucelené - poznatky o dynamickém pojetí textu a parametrech, které k textovosti přispívají. Pozornost bude věnována i teorii řečových aktů a kooperativnímu principu. V aplikační části jsou poznatky ověřovány jazykovou praxí anglickou a konfrontovány s češtinou.
Studenti si osvojí poznatky o dynamickém pojetí textu a parametrech, které k textovosti přispívají, a uplatní je při komplexních analýzách autentických textů.
Předpoklady
Kurz je určen pro studenty navazujícího studia Anglické filologie a Angličtiny se zaměřením na tlumočení a překlad.

Hodnoticí metody a kritéria
nespecifikováno
Docházka, aktivní účast, četba literatury, testy z četby (26 bodů minimum), zápočtový test. ANT 1-2 VYTX Výstavba textu - Tematické okruhy pro písemnou zkoušku. Součástí zkoušky je i znalost literatury zadané v semináři (viz Sylabus v sekci Obsah) 1. The position of text in the system of basic levels of language representation. Basic notions and terminology in text linguistics. 2. Text vs. discourse: parole vs. langue; written vs. spoken language; product vs. process? 3. Standards of textuality. 4. Context. Types of context. Context and inference. Code model of communication vs. inferential model of communication. 5. Coherence and cohesion 6. Sentence types and discourse functions. Direct and indirect speech acts. Illocutionary force. 7. Anaphora and deixis. 8. Perspectivisation and distribution of information in the text. Intertextuality and informativity. 9. Information structure of the text and means of its modification (information-packaging constructions and other means of foregrounding or backgrounding text segments) Literatura: Brown, G., and G. Yule. 1983. Discourse Analysis. Cambridge: Cambridge UP. Widdowson, H.G. 2004. Text, Context, Pretext. London: Blackwell. de Beaugrande, R., and W. Dressler. 1981. Introduction to Text Linguistics. London: Longman. Tárnyiková, J. 2009. From Text to Texture. Olomouc: Univerzita Palackého.
Doporučená literatura
  • de Beaugrande, R., and W. Dresler. Introduction to Text Linguistics.
  • Hoey, Michael. (1996). Patterns of Lexis in text. Oxford: OUP.
  • Tárnyiková, J. (2002). From Text to Texture. Olomouc.
  • Widdowson, H.G. (2004). Text, Context, Pretext. Oxford: Blackwell Publ.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr
Fakulta: Filozofická fakulta Studijní plán (Verze): Anglická filologie maior (2019) Kategorie: Filologické vědy - Doporučený ročník:-, Doporučený semestr: -
Fakulta: Filozofická fakulta Studijní plán (Verze): Angličtina se zaměřením na tlumočení a překlad (2024) Kategorie: Filologické vědy - Doporučený ročník:-, Doporučený semestr: -
Fakulta: Filozofická fakulta Studijní plán (Verze): Anglická filologie (2024) Kategorie: Filologické vědy - Doporučený ročník:-, Doporučený semestr: -
Fakulta: Filozofická fakulta Studijní plán (Verze): English Philology (2020) Kategorie: Filologické vědy - Doporučený ročník:-, Doporučený semestr: -
Fakulta: Filozofická fakulta Studijní plán (Verze): Anglická filologie (2019) Kategorie: Filologické vědy - Doporučený ročník:-, Doporučený semestr: -
Fakulta: Filozofická fakulta Studijní plán (Verze): Anglická filologie maior (2024) Kategorie: Filologické vědy - Doporučený ročník:-, Doporučený semestr: -
Fakulta: Filozofická fakulta Studijní plán (Verze): Angličtina se zaměřením na tlumočení a překlad (2019) Kategorie: Filologické vědy - Doporučený ročník:-, Doporučený semestr: -
Fakulta: Filozofická fakulta Studijní plán (Verze): Anglická filologie minor (2019) Kategorie: Filologické vědy - Doporučený ročník:-, Doporučený semestr: -
Fakulta: Filozofická fakulta Studijní plán (Verze): Angličtina se zaměřením na tlumočení a překlad (2017) Kategorie: Filologické vědy 1 Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: -
Fakulta: Filozofická fakulta Studijní plán (Verze): Anglická filologie minor (2024) Kategorie: Filologické vědy - Doporučený ročník:-, Doporučený semestr: -