Vyučující
|
-
Ramešová Andrea, Mgr.
-
Šimáčková Šárka, Mgr. Ph.D.
|
Obsah předmětu
|
Sylabus kurzu: Úvod Příbuzné disciplíny a jejich vztah k SLA Role rodného jazyka: historický přehled Současné perspektivy na roli již osvojených jazyků Typologické a funkční přístupy k SLA Formální přístupy k SLA Cognitivní pohled na interlingvu Osvojování si dalšího jazyka prostřednictvím výuky Data od nerodilých mluvčích: druhý jazyk, cizí jazyk
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Metody práce s textem (učebnicí, knihou), Metody písemných akcí (např. u souborných zkoušek, klauzur)
- Příprava na zápočet
- 25 hodin za semestr
- Účast na výuce
- 18 hodin za semestr
- Domácí příprava na výuku
- 40 hodin za semestr
- Semestrální práce
- 17 hodin za semestr
|
Výstupy z učení
|
Kurs se zabývá procesem osvojování dalšího jazyka mluvčími, kteří již zvládli jazyk mateřský, diskutuje se o kognitivní i sociální stránce tohoto procesu, o vlivech věku, motivace, osobnosti apod., porovnávají se teoretické modely takového osvojování. Dále se studenti obeznamují s metodami výzkumu osvojování dalšího jazyka, diskutují o metodologii publikovaných studií a na základě získaných zkušeností se pokusí o návrh studie vlastní.
Studenti získají všeobecný přehled of problematice osvojování si cizího jazyka. Dozví se o tom, jaké výzkumné otázky si kladou badatelé v tomto oboru a seznámí se se základními metodologickými přístupy ke zkoumání osvojování jazyka.
|
Předpoklady
|
Doporučuje se absolvování kurzu UJ00.
|
Hodnoticí metody a kritéria
|
Analýza výkonů studenta, Rozhovor, Seminární práce
četba zadané literatury písemné zpracování domácích úloh (včetně pořizování a zpracování vzorků dat) aktviní účast v diskusích prezentace výzkumného článku (práce ve dvojcích)
|
Doporučená literatura
|
-
Gass, Susan L. and Larry Selinker. (2008). Second Language Acquisition: An Introductory Course. 3rd edition.
-
Long, Michael. H (ed), Doughty, Catherine. (2005). The Handbook of Second Language Acquisition.
|