Předmět: Second Language Acquisition 2

» Seznam fakult » FIF » KAA
Název předmětu Second Language Acquisition 2
Kód předmětu KAA/SLA2
Organizační forma výuky Seminář
Úroveň předmětu Bakalářský
Rok studia nespecifikován
Semestr Zimní a letní
Počet ECTS kreditů 4
Vyučovací jazyk Angličtina
Statut předmětu Povinně-volitelný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Dostupnost předmětu Předmět je nabízen přijíždějícím studentům
Vyučující
  • Veselovská Ludmila, prof. PhDr. Ph.D.
  • Martinková Michaela, Mgr. Ph.D.
  • Šimáčková Šárka, Mgr. Ph.D.
  • Ramešová Andrea, Mgr.
Obsah předmětu
viz Moodle Tematické okruhy pro opakování ke zkoušce ANT 1/2 a ke státní závěrečné zkoušce SAJM 1/2: 1. Dynamic systems theory approach to SLA. Properties of complex systems systems. Variation, attractor states. Application of DST to second-language acquisition. DST's criticism of linguistic, psycholinguistic, sociolinguistic approaches to researching L2 development. 2. Multilingualism. Universal Grammar view of linguistic competence. Psycholinguistic view of linguistic competence: Vivian Cook's multicompetence. Behavioral evidence for language interaction in bilinguals. Neuro-linguistic evidence of language organization in bilinguals. Language attrition. 3. Historical development of the SLA field up to the 1980's. Mentalist/rationalist versus empiricist perspectives on langauge and language learning (structuralism, univarsal grammar, emergentism, connectionism). Significant personalities in the field and their contributions; error analysis, transfer/interference, interlanguage, fossilization. Creative construction theories. The Monitor Model. Influence of generative linguistics. 4. Psycholinguistics of bilingual speech production: bilingual lexicon. Monolingual speech production according to Levelt's model. Behavioural evidence of bilingual and monolingual language processing being different. Adaptations of Levelt's model for bilingual speech production, organization of bilingual lexicon, bilingual lexical access (activation and selection). Language control. Revised Hierarchical Model, Bilingual Interactive Activation (BIA) model. 5. Functional approaches to SLA. Linguistic typology in SLA. Markedness. Predictions based on linguistic typology: typological notions of implicational universals and markedness - how do they lead to predictions in L2 learning? 6. Mechanisms of language learning. Linking concepts from Piaget's and Vygotsky's theories to DST views on L2 development. The role of attention in L2 development (Schmidt's Noticing Hypothesis). Krashen's Monitor model: Krashen's distinction between acquisition and learning (1982). The implicit-explicit learning and implicit-explicit knowledge dichotomies discussed in more recent SLA literature (the issue of interface). 7. The role of language environment/experience in L2 development. The role of input, interaction, and output in the process of acquiring a second language (from the perspective of nativist vs usage-based theories). Input in nativist vs. usage-based models of language and language acquisition (Competition model, Frequency models). Cognitive-Interactionist Approach: Krashen's Input Hypothesis. Long's Interaction Hypothesis. Swain's Output Hypothesis. 8. Learner's characteristics. Age and ultimate attainment, evidence for and against CPH, explanations for age effects in L2 development. Aptitude (Carroll's aptitude factors, aptitude testing, Linguistic Coding Differences Hypothesis). Motivation (Gardner & Lambert, Dornyei). Anxiety (Krashen's Monitor model, Scovel, Gardner and colleagues). Researching learner variables, DST view. 9. Role of instruction in L2 development. Methods and Approaches to language teaching. Foundations of Communicative Language Teaching (Hymes, Halliday, Wilkins, Krashen, Long). Strong and weak forms of CLT. Form-focused instruction (Spada). Role of feedback.

Studijní aktivity a metody výuky
nespecifikováno
Výstupy z učení
SLA2 je nově zařazen mezi předměty testované v rámci zkoušky ANT1/2 a také v rámci závěrečné státnicové zkoušky SAJM1/2. Cílem kurzu je obeznámit studenty filologie s oblastí výzkumu osvojování druhého (cizího) jazyka "Second Language Acquisition, (SLA)" a poukázat na témata, která se během vývoje oboru SLA postupně ukázala jako klíčová (např. jazykové osvojování vs. učení se jazyku, explicitní a implicitní proces osvojování). Kurz studentům poskytuje přehled o teoriích, které zásadně ovlivnily výzkum procesu jazykového osvojování, o psycholingvistickém výzkumu bilingvizmu, o individuálních rozdílech mezi lidmi osvojujícími si další jazyk a o roli jazykové výuky.
Student získá všeobecné povědomí o problematice osvojování si cizího jazyka.
Předpoklady
Předpokládají se obecně lingvistické znalosti.

Hodnoticí metody a kritéria
nespecifikováno
Aktivní účast na seminářích. Skupinová prezentace odborného článku. Shrnutí 5 odborných studií na téma vybrané studentem a schválené vyučujícím.
Doporučená literatura


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr
Fakulta: Filozofická fakulta Studijní plán (Verze): Anglická filologie maior (2019) Kategorie: Filologické vědy 2 Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: -
Fakulta: Filozofická fakulta Studijní plán (Verze): Anglická filologie minor (2024) Kategorie: Filologické vědy 2 Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: -
Fakulta: Filozofická fakulta Studijní plán (Verze): Anglická filologie minor (2019) Kategorie: Filologické vědy 2 Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: -
Fakulta: Filozofická fakulta Studijní plán (Verze): Anglická filologie maior (2024) Kategorie: Filologické vědy 2 Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: -
Fakulta: Filozofická fakulta Studijní plán (Verze): Anglická filologie (2024) Kategorie: Filologické vědy 1 Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: -
Fakulta: Filozofická fakulta Studijní plán (Verze): English Philology (2020) Kategorie: Filologické vědy 1 Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: -
Fakulta: Filozofická fakulta Studijní plán (Verze): Anglická filologie (2019) Kategorie: Filologické vědy 1 Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: -
Fakulta: Filozofická fakulta Studijní plán (Verze): Angličtina se zaměřením na tlumočení a překlad (2024) Kategorie: Filologické vědy 1 Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: -
Fakulta: Filozofická fakulta Studijní plán (Verze): Angličtina se zaměřením na tlumočení a překlad (2019) Kategorie: Filologické vědy 1 Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: -