Název předmětu | Language Universals and Typology |
---|---|
Kód předmětu | KAA/LUTY |
Organizační forma výuky | Seminář |
Úroveň předmětu | Bakalářský |
Rok studia | nespecifikován |
Semestr | Zimní a letní |
Počet ECTS kreditů | 4 |
Vyučovací jazyk | Angličtina |
Statut předmětu | Povinně-volitelný |
Způsob výuky | Kontaktní |
Studijní praxe | Nejedná se o pracovní stáž |
Doporučené volitelné součásti programu | Není |
Dostupnost předmětu | Předmět je nabízen přijíždějícím studentům |
Vyučující |
---|
|
Obsah předmětu |
Seminář seznamuje studenty se základní metodikou jazykové typologie a s jevy diskutovanými jako jazyková univerzália. Jeho cílem je rozšířit vnímavost studentů s ohledem na reálnost jazykových dat a jejich interpretaci s ohledem na výslednou analýzu. Seminář předpokládá funkčně-strukturní přístup k jazyku a zaměřuje se na formální (morfosyntaktickou) charakteristiku jazykového systému. Hlavní témata: (1) Typologická klasifikace (2) (Proto)typičnost a příznakovost (3) Externí a interní funkčnost při analýze systému (4) Proces gramatikalizace (5) Univerzálnost jazykového systému (příčiny a důsledky) (6) Osvojování jazyka Všechna témata jsou ilustrována autentickými jazykovými daty z češtiny a angličtiny (případně dalších jazyků), důraz je kladen na alternativní hypotézy, metodiku argumentace a směry/potenciál dalšího výzkumu. Základní literatura: Croft, W. Typology and Universals. Cambridge University Press, 1990. Rozšiřující: Bach, E. & Harms, R. T. Universals in Linguistic Theory. London: Holt, Reinehart & Winston, 1972. Comrie, B. Language universals and linguistic typology: Syntax and morphology. Oxford: Blackwell, 1989. Cook, Vivian J. Chomsky's Universal Grammar. London: Blackwell, 1988. Greenberg, J. H. Some Universals of Grammar with Particular Reference to the Order of Meaningful Elements. Cambridge, Mass.: MIT Press, 1961. Hawkins, J. A Parsing Theory of Word Order Universals. Cambridge, Mass.: MIT Press, 1990. Jackendoff, R. & Pinker, S. The nature of the language faculty and its implications for evolution of language. Cognition 97 (2), 2005. Pinker, S. How The Mind Works. Harmondsworth: Penguin, 1997. Pinker, S. The language instinct: How the mind creates language. New York: W. Morrow, 1994. Pinker, S., & Jackendoff, R. The faculty of language: What?s special about it? Cognition 95, 2005. Song, J. J. Linguistic Typology: Morphology and Syntax. Harlow, UK: Pearson Education (Longman), 2001. Song, J. J. (ed.) The Oxford Handbook of Linguistic Typology. Oxford: Oxford University Press, 2011. Whaley, L. J. Introduction to typology: The unity and diversity of language. Newbury Park: Sage, 1997. - a další individuálně dle zaměření semináře.
|
Studijní aktivity a metody výuky |
Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Metody práce s textem (učebnicí, knihou), Demonstrace
|
Výstupy z učení |
Seminář seznamuje studenty se základní metodikou jazykové typologie a s jevy diskutovanými jako jazyková univerzália. Jeho cílem je rozšířit vnímavost studentů s ohledem na reálnost jazykových dat a jejich interpretaci s ohledem na výslednou analýzu. Seminář předpokládá funkčně-strukturní přístup k jazyku a zaměřuje se na formální (morfosyntaktickou) charakteristiku jazykového systému.
Širší povědomí o univerzálnosti jazykových jevů. |
Předpoklady |
Absolutorium anebo souběžná návštěva kurzu Úvod do studia jazyka. Výuka je v angličtině a u studentů se předpokládá také zvládnutí běžné terminologie používané při gramatické analýze jazyka.
|
Hodnoticí metody a kritéria |
Esej
Předmět je určen pokročilým studentům prezenčního studia Anglická filologie (Bc.) anebo studentům jiného filologického programu (např. Česká filologie anebo Obecná lingvistika). |
Doporučená literatura |
|
Studijní plány, ve kterých se předmět nachází |
Fakulta | Studijní plán (Verze) | Kategorie studijního oboru/specializace | Doporučený semestr | |
---|---|---|---|---|
Fakulta: Filozofická fakulta | Studijní plán (Verze): English Philology (2020) | Kategorie: Filologické vědy | 3 | Doporučený ročník:3, Doporučený semestr: - |
Fakulta: Filozofická fakulta | Studijní plán (Verze): Anglická filologie (2019) | Kategorie: Filologické vědy | 3 | Doporučený ročník:3, Doporučený semestr: - |
Fakulta: Filozofická fakulta | Studijní plán (Verze): Anglická filologie maior (2019) | Kategorie: Filologické vědy | 3 | Doporučený ročník:3, Doporučený semestr: - |
Fakulta: Filozofická fakulta | Studijní plán (Verze): Angličtina se zaměřením na komunitní tlumočení a překlad (2019) | Kategorie: Filologické vědy | 3 | Doporučený ročník:3, Doporučený semestr: - |
Fakulta: Filozofická fakulta | Studijní plán (Verze): Anglická filologie (2015) | Kategorie: Filologické vědy | 2 | Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: - |
Fakulta: Filozofická fakulta | Studijní plán (Verze): Anglická filologie maior (2024) | Kategorie: Filologické vědy | 3 | Doporučený ročník:3, Doporučený semestr: - |
Fakulta: Filozofická fakulta | Studijní plán (Verze): Anglická filologie minor (2024) | Kategorie: Filologické vědy | 3 | Doporučený ročník:3, Doporučený semestr: - |
Fakulta: Filozofická fakulta | Studijní plán (Verze): Anglická filologie (2024) | Kategorie: Filologické vědy | 3 | Doporučený ročník:3, Doporučený semestr: - |
Fakulta: Filozofická fakulta | Studijní plán (Verze): Anglická filologie minor (2019) | Kategorie: Filologické vědy | 3 | Doporučený ročník:3, Doporučený semestr: - |