Vyučující
|
-
Livingstone David, Mgr. Ph.D.
-
Sulak Marcela, Ph.D.
-
Roztočil Tomáš, Mgr.
-
Woock Elizabeth Allyn, Mgr. PhD.
|
Obsah předmětu
|
Obsah: 1/ Úvod, požadavky na splnění předmětu, plán semestru 2/ Mountains of the Mind: stručná historie konceptu hor I 3/ Mountains of the Mind: stručná historie konceptu hor II 4/ Teorie: Frankfurtská škola, Working With Concepts 5/ Teorie: Spatial studies, Eco-criticism, Literary Geography 6/ Zvuk a soundscape: Sonic thinking 7/ Zvuk a soundscape: z teorie do praxe 8/ Přípravy na terénní výzkum: teorie a praxe chůze 9/ Terénní výzkum (přesné datum bude specifikování později) 10/ Fúze: syntéza teorie, praxe a umění 11/ Fúze: hranice teorie prostoru a nové směry 12/ Závěrečná multimediální prezentace a vernisáž Literatura: Základní: Herzogenrath, Bernd (ed.). Sonic Thinking: A Media Philosophical Approach. London: Bloomsbury, 2018. Macfarlane, Robert. Mountains of the Mind: A History of Fascination. London: Granta Books, 2003. Naess, Arne. The Ecology of Wisdom. London: Penguin Random House, 2008. Schafer, Murray R. The Soundscape: Our Environment and the Tuning of the World. Destiny Books, 1993. Tally Jr., Robert T. ed. Geocritical Explorations: Space, Place, and Mapping in Literary and Cultural Studies. New York, Palgrave Macmillan, 2011. Tally Jr., Robert. The Routledge Handbook of Literature and Space. London: Routledge, 2021. Rozšiřující: Barthes, Roland. Mythologies. Translated by Annette Lavers, New York : Hill and Wang, 1972. Deleuze, Gilles and Félix Guattari. A Thousand Plateaus: Capitalism and Schizophrenia. Translated by Brian Massumi. Minneapolis: University of Minnesota Press, 1987. Downey, Dara, Ian Kinane and Elizabeth Parker eds. Landscapes of Liminality: Between Space and Place. London: Rowman Littlefield International, Ltd., 2016. Lane, Cathy; Angus Carlyle (eds.). In the Field: The art of field recording. Axminster: Unifombooks, 2013. Vyučovací metody - Monologická (výklad, přednáška, instruktáž) - Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming) - Metody práce s textem (učebnicí, knihou) - Terénní cvičení - Práce se zvukem a multimédii - Tvořivé psaní Hodnotící metody - Esej - Psané příspěvky - blog - Analýza výkonů studenta - Diskuze nad závěrečnou prací
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž), Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Metody práce s textem (učebnicí, knihou), Aktivizující (simulace, hry, dramatizace)
|
Výstupy z učení
|
Kurz Mgr. Roztočila: Mountains Horské oblasti byly odjakživa objektem fascinace a jejich teoretické i fyzické zkoumání bylo zásadní pro dalekosáhlé změny chápání prostoru, ve kterém žijeme. Role hor v mýtech, literární fikci a dalších kulturních narativních strukturách, se kterými se setkáváme dodnes, je však značně dynamická - od prehistorického zbožňování jsme se přes předpotopní odpor dostali k heroickým kolonizačním příběhům o dobývání vrcholků a konečně až k vyprázdněným a odcizeným instagramovým simulacím. Dívali jsme se však celou tu dobu na hory, nebo jen na odraz nás samotných? Tento kurz nejprve studenty uvede do historických proměn konceptu hor a poté představí současné přístupy k jejich konceptualizaci v kontextu teorie prostoru a literární geografie. Od teorie se kurz následně přesune k praxi a bude se zabývat možnostmi nových přístupů k fenoménu hor - skrze teorii afektu a praxi field recording budou účastníci kurzu zkoumat, v jakých bodech se teorie stýká s realitou, a v jakých naopak radikálně rozchází. Kurz bude završen třídenním terénním výzkumem v oblasti Jeseníků, kde studenti protnou své čerstvě nabyté teoretické znalosti s praxí teoreticko-umělecké adaptace prostoru prostřednictvím nahrávání a manipulace zvuku (field recording). V rámci kurzu budou jeho účastníci tvořit kratší odborné i kreativní příspěvky na blog. Kurz bude zakončen závěrečnou prací, ve které se synteticky setká teorie s praxí a uměním. Kurz rozvíjí znalosti v oboru kulturních a literárních studií a otevírá studentům nový pohled na hranice akademické tvorby a teorie. Důraz je kladen na rozvoj tvořivosti, samostatného kritického myšlení i argumentačních a interpretačních dovedností v mluvené i psané formě. Cílem kurzu je rozvíjet znalosti a dovednosti potřebné pro analýzu literárních textů. Studenti aplikují různé teoretické přístupy při analýze současné žánrové literatury. Důraz je kladen na rozvoj argumentačních a interpretačních dovedností v mluvené i psané formě.
Student si rozšíří své schopnosti v oblasti literární interpretace a kritické teorie/myšlení. Důležitou součást semináře je propojení teorie s praxí. Kurz dále rozvíjí tvořivost v oblasti akademického psaní a myšlení i komunikace výsledků výzkumu. Student si rozšíří své schopnosti v oblasti interpretace současné literatury a získá znalosti ohledně vývoje žánrové literatury.
|
Předpoklady
|
Předpokladem ke studiu je solidní znalost anglického jazyka (min. B2) a zájem o současnou kritickou teorii/umění.
|
Hodnoticí metody a kritéria
|
Esej, Analýza výkonů studenta
-Požadavky na studenta:kurz T. Roztočila - Četba zadané teorie a fikce - Krátké psané příspěvky a diskuze - Závěrečné portfolio a veřejná multimediální prezentace výsledků, diskuze - Účast na třídenním terénním cvičení (noclehy hrazeny v rámci projektu) - S tím související základní požadavky na fyzickou kondici - Solidní znalost angličtiny na úrovni B2 - Max. 2 absence - Četba zadané teorie a fikce - Krátké psané příspěvky a diskuze - Závěrečné portfolio a esej, diskuze - Max. 2 absence
|
Doporučená literatura
|
|