Vyučující
|
-
Šimáčková Šárka, Mgr. Ph.D.
-
Podlipský Václav Jonáš, Mgr. Ph.D.
|
Obsah předmětu
|
Sylabus kurzu: 1. Používání laboratoře. Nácvik transkripce. Standardní výslovnost (Received Pronunciation) - opakování. 2. Variabilita uvnitř RP, diachronní změny v samohláskovém systému standardní výslovnosti. 3. Fonetická variabilita v plynulé řeči (vliv tempa, registru, struktury diskurzu, frekvence). Sociálně podmíněná variabilita. 4. Jihovýchod Anglie. 5. Sever Anglie. 6. Skotská angličtina. 7. Irská angličtina. 8. Standardní americká výslovnost (General American English) 9. Geograficky podmíněná variabilita americké výslovnosti. 10. Cizí přízvuky v angličtině. Literatura, se kterou se studenti během kurzu obeznámí prostřednictvím četby nebo referátů: - Povinné texty Kortmann, Bernd and Clive Upton. Varieties of English: The British Isles. 2008. Shockey, L. (2008). Sound patterns of spoken English. Wiley. com. Foulkes, P., Docherty, G., & Walker, J. (2005). Phonological variation in the English of England. Language in the British Isles. - Články k referátům Flemming, E., & Johnson, S. (2007). Rosa's roses: Reduced vowels in American English. Journal of the International Phonetic Association, 37(1), 83. Hawkins, S., & Midgley, J. (2005). Formant frequencies of RP monophthongs in four age groups of speakers. Journal of the International Phonetic Association, 35(2), 183-199. Harrington, J., Palethorpe, S., & Watson, C. (2000). Monophthongal vowel changes in Received Pronunciation: An acoustic analysis of the Queen's Christmas broadcasts. Journal of the International Phonetic Association, 30(1-2), 63-78. Hickey, R. (2012). 5 Standard Irish English. Standards of English, 96. Hillenbrand, J. M. (2003). American English: Southern Michigan. Journal of the International Phonetic Association, 33(1), 121-126. Lavoie, L. (2002). Some influences on the realization of for and four in American English. Journal of the International Phonetic Association, 32(02), 175-202. Roach, P. (2004). British English: Received Pronunciation. Journal of the International Phonetic Association, 34(2), 239-245. Scobbie, J. M., Gordeeva, O. B., & Matthews, B. (2006). Acquisition of Scottish English phonology: an overview. QMU Speech Science Research Centre Working Papers. Watt, D. (2002). I don't speak with a Geordie accent, I speak, like, the Northern accent: Contact-induced levelling in the Tyneside vowel system. Journal of Sociolinguistics, 6(1), 44-63.
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Metody práce s textem (učebnicí, knihou), Pozorování, Demonstrace
- Příprava na zápočet
- 10 hodin za semestr
- Účast na výuce
- 18 hodin za semestr
- Domácí příprava na výuku
- 72 hodin za semestr
|
Výstupy z učení
|
Cílem kurzu je rozvíjet teoretické znalosti i praktické dovednosti studentů. Nacvičuje se rozpoznávání a fonetický přepis anglické řeči. Studenti se učí používat systém IPA k záznamu souvislých mluvených projevů rodilých mluvčích různých variant angličtiny (Londýn, Skotsko, Irsko, jih USA, atd.) a zároveň se učí tyto projevy adekvátně popsat na segmentální a prozodické rovině. Rozšíření a systematizace výuky ve světových jazycích na FF UP, reg. č. CZ.1.07/2.2.00/28.0033, v rámci projektu proběhla v zimním semetru 2013/14 přednáška profesora Thorstena Piskeho z Universität Erlangen-Nürnberg na téma: Factors affecting degree of foreign accent in an L2, Factors contributing to the production and the perception of L2 foreign accents Přednášku najdete na: https://www.moodle.anglistika.upol.cz/course/enrol.php?id=314
Studenti * si prohloubí znalost teoretických souvislostí * budou schopni rozlišovat základní varianty angličtiny (RP, GA, ScE, IE, EE, Cockney, US South...) * se zdokonalí v používání IPA pro fonetický přepis * si zlepší své percepčí dovednosti v angličtině * získají hlubší znalost akustiky mluvené řeči
|
Předpoklady
|
Pro studenty, kteří mají v rámci Vyrovnávacího Modulu (KAA/VYMO) předepsaný předmět KAA/AFO1 (přednáška z fonetiky), je jeho úspěšné ukončení předpokladem pro přijetí do kurzu.
|
Hodnoticí metody a kritéria
|
Písemná zkouška, Analýza výkonů studenta
Získání minimálního skóre pro absovování kurzu. Skóre se skládá z * četby základní literatury a aktivní účasti na seminářích * domácích zadání (doma vypracovaných transkripcí, vyhledávání vzorků řeči) * zpracování výzkumného článku do prezentace na semináři (PPT a handout) * testu na konci semestru. Okruhy k opakování ke zkoušce LIA 1-2 a státnicové okruhy: 1. Linguistic and extra-linguistic sources of variation in the pronunciation of English: formal and casual speech style, attention to form, effects of speech tempo, discourse function, prosodic position, phonological identity. 2. Differentiating accents of a language: phonemes, their lexical distribution, and their phonetic realization. Prosodic differences between accents. 3. Standard Southern British English (Received Pronunciation): defining standard, transcription of phonemes, allophones, and connected speech phenomena. Variation within standard British pronunciation. 4. Standard American English pronunciation: transcription of phonemes and allophones. Differences between standard British and standard American pronunciation. Pronunciation in the Northern cities. Pronunciation in southern USA. 5. London English pronunciation: transcription of phonemes and allophones. Differences from the standard pronunciation SSBE / RP. 6. Scottish English pronunciation: transcription of phonemes and allophones. Differences from the standard pronunciation SSBE / RP. 7. Northern English pronunciation: transcription of phonemes and allophones. Differences from the standard pronunciation SSBE / RP. 8. Irish English pronunciation: transcription of phonemes and allophones. Regional variation within Irish English. 9. Foreign accent: its causes and consequences. Characteristics of Czech-accented English.
|
Doporučená literatura
|
-
Cruttenden, A. (2014). Gimson's Pronunciation of English.
-
Kortman, B & C. Upton. (2008). Varieties of English 1: The British Isles. New York, Berlin.
-
Ladefoged, P. (2006). A Course in Phonetics.
-
Shockey, Linda. (2003). Sound patterns of spoken English. Malden, MA.
-
Volín, J. (2003). IPA Based Transcription for Czech Students of English. Praha: Karolinum.
-
Wells, J.C. (1982). Accents of English.
-
Wells, J.C. Longman Pronunciation Dictionary.
|