Vyučující
|
-
Krappmann Marie, Mgr. Ph.D.
|
Obsah předmětu
|
První část semináře je koncipována jako úvod do jazyka jidiš. Účastníci semináře budou obeznámeni se specifiky v oblasti syntaxe, morfologie, fonetiky a slovní zásoby tohoto jazyka. Znalost německého jazyka není podmínkou pro návštěvu semináře! Ačkoli se jedná v prvé řadě o lingvistický seminář, bude pozornost zaměřena také na specifický kulturní a historický kontext vývoje jazyka jidiš a posluchači budou seznámeni s významem základních pojmů aškenázské kultury, jejichž porozumění je nezbytné pro interpretaci textů v jidiš. Hlavním cílem semináře je tedy zprostředkovat posluchačům základy jazyka jidiš především z hlediska jazykové recepce. Tomuto účelu bude použit i bohatý filmový materiál, jehož prezentace a analýza představují druhou část semináře. - Jazyková specifika jazyka jidiš a jejich zasazení do kontextu diachronního vývoje - Vývojové fáze jazyka jidiš - Četba a analýza starších literárních památek: - Biblické parafráze a adaptace v jidiši - Historická lyrika a próza - "Dvorská" literatura v západním jidiši - Narativní próza (Eyn sheyn mayse-bukh) - Kořeny dramatické tvorby(Eyn sheyn Purim-shpil) - Biografická literatura (Glikl von Hameln: Zichroynes) - "regionálně" zakotvená literatura v jidiši
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Metody práce s textem (učebnicí, knihou), Metody písemných akcí (např. u souborných zkoušek, klauzur)
|
Výstupy z učení
|
Hlavním cílem semináře je: 1/demonstrovat na diachronní rovině proces, kterým došlo k osamostatnění jidiš postupným rozkolem mezi strukturami německého jazyka a "Jüdisch-deutsch", 2/poukázat na výsledky vývojového procesu srovnáním obou jazyků na synchronní jazykové rovině.
Studenti získají základní znalosti jatyka jidiš a budou se orientovat v následujících tématických okruzích: - Jazyková specifika jazyka jidiš a jejich zasazení do kontextu diachronního vývoje - Vývojové fáze jazyka jidiš - Četba a analýza starších literárních památek: - Biblické parafráze a adaptace v jidiši - Historická lyrika a próza - "Dvorská" literatura v západním jidiši - Narativní próza (Eyn sheyn mayse-bukh) - Kořeny dramatické tvorby Eyn sheyn Purim-shpil) - Biografická literatura (Glikl von Hameln: Zichroynes) - "regionálně" zakotvená literatura v jidiši
|
Předpoklady
|
Seminář určen pro studenty judaistiky a zájemce ze všech ostatních oborů.
|
Hodnoticí metody a kritéria
|
Analýza výkonů studenta, Rozhovor, Systematické pozorování studenta
Aktivní účast na semináři, průběžné zpracovávání zadaných úkolů.
|
Doporučená literatura
|
-
Allerhand, Jacob. (2002). JIDDISCH. Ein Lehr- und Lesebuch. Wien.
-
Aptroot, M.; Nath, H. (2002). Einführung in die jiddische Sprache und Kultur. Hamburg.
-
Katz, Dovid. (1987). Grammar of the Yiddish language. London.
-
Lockwood, William B. (1995). Lehrbuch der modernen jiddischen Sprache: mit ausgewählten Lesestücken. Hamburg.
-
Weinreich, Uriel. (1999). College Yiddish: An Introduction to the Yiddish Language and to Jewish Life and Culture. New York.
|