Vyučující
|
-
Visi Tamás, doc. Ph.D., M.A.
|
Obsah předmětu
|
Hebrew Sources: Medieval and Early Modern Moravia Introduction 1. Rabbis and rabbinic institutions in Moravia (Reading: Miller, Rabbis and Revolution, 11-59) 2. Halakhic responsa literature and its usage in historical researches (Reading: R. Menahem Krochmal on slivovice, ShuT Tzemah Tzedeq, no. 51) Community Affairs 3. Dividing taxes (Reading: Maharam me-Rothenburg, "Prague responsa," no. 131) 4. Persecution and regional authority (Reading: Israel Bruna, Responsa no. 268) 5. Prestige and its representation: decorating the aron ha-qodesh in a synagogue (Reading: Tzemah Tzedeq, no. 50 6. When people disregard the taqqanot (Reading: Tzemah Tzedeq, no. 73) 7. Every rabbi is equal, but some are more equal (Mordecai Benet, ShuT Har ha-mor, no. 11) Marriage and Sexual Discipline 8. Marriage contracts in the kingdom of Bohemia (Yitzhak ha-Lavan, Tosafot ad Ketubbot 55a and Rashi in Or zarua, Baba Kama I, 85) 9. A mentally ill wife or is bigamy permitted? (Reading: Tzemah Tzedeq, no. 67) 10. The Unfaithful Rebetzin (Reading: Tzemah Tzedeq no. 79) 11. Incest during war times (Reading Tzemah Tzedeq no. 40) War, Refugees, Agunot 12. In the wake of the Chmelnicky pogroms: Solving an aguna case (Reading: Tzemah Tzedeq, no. 78) 13. The Thirty Year War's Impact on the Kashrut of Wine (Reading: Tzemah Tzedeq, no. 33) 14. Integrating the refugees: the divorce and the new marriage of a young man (Reading: Tzemah Tzedeq, no. 70)
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Metody práce s textem (učebnicí, knihou), Metody písemných akcí (např. u souborných zkoušek, klauzur)
|
Výstupy z učení
|
Kromě nastínění nejdůležitějších událostí, dat a konceptů moravské židovské historie se studenti setkají s každým z hlavních typů hebrejských pramenů díky vybraným textům. Studenti by měli rovněž podniknout svoje první pokusy vědeckého psaní jednak k tématům blízkým k moravské židovské historii ale i k výzkumným tématům vlastní diplomové práce.
Četba a překlad výše uvedených textů s pomocí anglických překladů. Schopnost kontextualizace osob a událostí v širším rámci židovského života (včetně právních institucí) během 17. a 18. století.
|
Předpoklady
|
Seminář určen pro studenty judaistiky a zájemce ze všech ostatních oborů. Podmínkou je: minimálně jeden rok studia hebrejštiny
|
Hodnoticí metody a kritéria
|
Esej
|
Doporučená literatura
|
-
David Oppenheim. (1982). Nishal David. Jerusalem.
-
Y. Eden. (1952). Torat ha-qenaot. Altona.
-
Y. Hailperlin, ed. (1952). Takkanot Medinat Mehren. Jerusalem.
|