Vyučující
|
-
Štěpánek Pavel, prof. PhDr. Ph.D.
|
Obsah předmětu
|
Vstup muslimů a vytvoření córdobského emirátu a chalífátu; zavedení muslimské architektury a její šíření po Evropě ve shora uvedených zemích, s ohlasem v pozdním 19. stol. (např. Španělská synagoga v Praze). Vznik taifských panství a architektury, alhorávidského a almohadského umění (umění severoafrických kmenů na území Španělska, Normanská Sicílie a muslimové. Umění muslimských protivníků vizigoti a Asturie Mozarabské umění umění křesťanů pod muslimskou nadvládou Mudéjarské umění - umění muslimů pod křesťanskou nadvládou Postupuje se komparační formální metodou, kombinovanou se sociologickými a historicko-politickými daty.
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž), Demonstrace
|
Výstupy z učení
|
Cílem přednáškového kurzu je podat obraz proniknutí muslimské kultury, zejména architektury a užitého umění (v případě mozarabského umění též rukopisy) do evropského kontextu, zejména ve Španělsku, Portugalsku, Itálii a Anglii.
pokud možno obrysové znalosti dějin Španělska
|
Předpoklady
|
Předpokládá se obecná znalost evropské architektury znalost středověkých stavebních slohů; absolvent kurzu se bude lépe orientovat především ve Středomořské oblasti, ale bude připraven lépe chápat i vývoj v balkánské oblasti. V kurzu se pojednává o vstupu islámské kultury do Evropy v r. 711 a jejím přetrváváním do r. 1492 (resp. do počátku 17 století.
|
Hodnoticí metody a kritéria
|
Rozhovor
prezentace základní problematiky, shod a odlišností španělského umění od evropského (zejména italského) umění
|
Doporučená literatura
|
-
Pavel Štěpánek. (1998). Španělské umění od Altamiry po Picassa. Olomouc.
|