Vyučující
|
-
Michalčáková Jana, Mgr. Ph.D. et Ph.D.
|
Obsah předmětu
|
Tematické okruhy: 1. Datační analýzy 2. Provenienční studie 3. Materiál a jeho výpovědní hodnota pro poznání uměleckého díla. 4. Výtvarná technika jako výpovědní pramen. 5. Analýzy in situ. 6. Analýzy v laboratorním prostření, analýzy v restaurátorském ateliéru. 7. Mikroskopie in situ. 8. Využití spektroskopie. 9. Chromatografické analýzy. 10. Techniky pro analýzy povrchů uměleckého díla v kameni. 11. Techniky pro analýzy materiálů uměleckého díla na dřevě. 12. Techniky pro analýzy materiálů uměleckého díla z textilních materiálů. 13. Techniky pro analýzy materiálů uměleckého díla se skleněnými komponenty.
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Přednášení
|
Výstupy z učení
|
Předmět je určen zájemcům z řad studentů magisterského studijního programu, kteří mají potřebu obohatit a prohloubit informace získané v daném oboru při bakalářském studiu a rozšířit své vzdělání o informace z oblasti přírodních věd, poznání nových metod fyzikálního (optického, mechanického), chemického a biochemického vyzkumu a jejich aplikování na uměleckohistorické bádání. Předmět je zaměřen na neustále se rozšiřující segment analýz materiální části uměleckého díla. Přibližuje modelové situace vhodného výběru analýz, jejich přípravy, průběhu i závěrečného umělecko-historického vyhodnocení, a rovněž potenciál, který tyto analýzy vedoucí k hlubšímu postihnutí technik a procesů jejich tvorby a vzniku přináší. Součástí předmětu budou i příkladové studie uměleckých děl a jejich analýzy.
Studenti v předmětu získají rozšířenou informační výbavu, která jim pomůže zvládat nové teoretické i praktické požadavky a vyzvy v oblasti inovativního uměleckohistorického bádání a tím rozšíří jejich budoucí pracovní příležitosti.
|
Předpoklady
|
nespecifikováno
|
Hodnoticí metody a kritéria
|
Analýza výkonů studenta, Seminární práce
Kolokvium prověřující znalosti odpřednášené problematiky; vypracování písemné práce na zadané téma.
|
Doporučená literatura
|
-
Gian Luca Poldi, Giovanni Carlo Federico Villa. (2005). Analisi non invasive per le opere d'arte. Casi esemplari e repertorio iconografico. Milano.
-
Gian Luca Poldi, Giovanni Carlo Federico Villa. (2007). Dalla conservazione alla storia dell'arte. Riflettografia e analisi non invasive per lo studio dei dipinti. Pisa.
-
Isaac Newton. (1704). Opticks, or, a Treatise of the Reflections, Refractions, Inflections and Colours of Light. London.
-
Janka Hradilová, David Hradil. (2014). Acta Artis Academica 2014. Praha.
-
Johann Wolfgang von Goethe. (1810). Zur Farbenlehre. Tübingen.
-
Lorenzo Appolonia, Stefano Volpin. (1999). Le analisi di laboratorio applicate ai beni artistici policromi. Firenze.
-
Michela Cardinali. (2017). La diagnostica scientifica non invasiva. La conoscenza necessaria per preservare, conservare e restaurare un?opera d?arte. Firenze.
-
Plinius Starší. (1974). Naturalis historiae libri XXXVII. Praha.
|