Předmět: Nizozemské malířství 1400-1700 (Od van Eycka po van Dycka )

» Seznam fakult » FIF » DVU
Název předmětu Nizozemské malířství 1400-1700 (Od van Eycka po van Dycka )
Kód předmětu DVU/NMKI
Organizační forma výuky Seminář
Úroveň předmětu Bakalářský
Rok studia nespecifikován
Semestr Zimní
Počet ECTS kreditů 2
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu nespecifikováno
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Daniel Ladislav, prof. PhDr. Ph.D.
  • Kindl Miroslav, Mgr. Ph.D.
Obsah předmětu
1 hodina 2x45 minut - z tohoto času: - cca 1 hod práce se studenty (řešení jednotlivých témat semináře v interakci se studenty, diskuze nad umělci, obrazy, ikonografickými náměty, dobovými fenomeny, komparace s jinými, především italskými umělci, vlivy na středoevropské umění) - cca 30 minut referát a diskuze. 1. Úvodní hodina - představení semináře, zadání referátů a seminárních prací, krátký úvod do historie Nizozemí, vymezení území, základní pojmy 2. Nizozemští primitivové I. - krátce o starším nizozemském umění, historický úvod (Devotio moderna), Robert Campin, Jan a Hubert van Eyckové, 1. referát 3. Nizozemští primitivové II. - Rogier van der Weyden, Petrus Christus, Dieric Bouts, Hugo van der Goes, Hans Memling, Geertgen tot Sint Jans, Gerard David, 2. referát 4. Humanismus a renesance v Nizozemí I. - historický úvod (nástup renesance), Jan Gossaert, Quentin Massys, Jan Mostaert, Joachim Patinir, Joos van Cleve, Jan van Scorel, Lucas van Leyden ad., 3. referát 5. Humanismus a renesance v Nizozemí II. - historický úvod (reformace, tridentský koncil), Jan Cornelisz Vermeyen, Cornelis Engebrechstz, Marten van Heemskerck, Pieter Aertsen, Pieter Coecke van Aelst, Frans Floris, Pieter Brueghel ad, 4. referát 6. Revoluce a ikonoklasmus (po 1566) - historický úvod, Bartholomeus Spranger, Cornelis Cornelisz van Haarlem, Karel van Mander, Hendrik Goltzius, Joachim Wtevael, Maerten de Vos, Frans I. Francken, Joachim Beuckelaer ad., 5. referát 7. Od pádu Antverp do pax hispanica (1585-1609) - historický úvod, Hendrik de Clerck, Otto van Veen, Pieter Breughel ml., Abraham Bloemaert, Abraham Janssens, mladý Petr Pavel Rubens, 6. referát 8. Flandry - Od pax hispanica po Vestfálský mír (1609-1648) - historický úvod (arcivévodský pár Albert a Isabella), Petr Pavel Rubens a jeho studio, Jacob Jordaens a jeho studio, Anthonis van Dyck, David Teniers st., Gaspar de Crayer, Abraham van Diepenbeeck ad., 7. referát 9. Flandry po Vestfálském míru (po 1648) - historický úvod, Arcivévoda Leopold Vilém a Theatrum Pictorum Davida Tenierse ml., Theodoor van Thulden, Justus van Egmont, Erasmus Quellinus II., Pieter Thijs ad., 8. referát 10. Holandské Gouden Eeuw I. - historický úvod, Pieter Lastman, Hendrick ter Brugghen, Gerrit van Honthorst, Frans Hals, Rembrandt Harmenszoon van Rijn a jeho žáci a následovníci (Gerrit Dou, Ferdinand Bol, Willem Drost), Johannes Vermeer. 9. referát 11. Holandské Gouden Eeuw II. - malířské specializace - žánrové malířství (Dirck Hals, Judith Leyster, Pieter Codde, Adriaen Brouwer, bratři van Ostadové, Jan Steen ad.), krajinomalba (Roelandt Savery, Esaias van de Velde, Jan van Goyen, rodina Ruysdael, Paulus Potter ad.), marína (Hendrick Vroom, Simon de Vlieger, Ludolf Backhuizen, Willem van de Velde ml., zátiší (Pieter Claesz, Willem Heda, Jan Davidsz de Heem, Willem Kalf, Jan Baptist Weenix), malba architektury (Pieter Saenredam, Emanuel de Witte, Gerrit Berckheyde, Jan van der Heyden), 10. referát 12. Nizozemští umělci ve střední Evropě 17. století - historický úvod (panovnické dvory, arcivévoda Leopold Vilém) Bratři Sustermansové, Frans Luyckx, Jan van den Hoecke, Samuel van Hoogstraten, Joannes Antonius van der Baren, Nicolaus van Hoy, Jan van Ossenbeeck, Jan Thomas van Ieperen, Franciscus van der Steen, Jan de Herdt, Folpert van Alten Allen, Anthonis Schoonjans, 11. referát

Studijní aktivity a metody výuky
Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Projekce (statická, dynamická)
Výstupy z učení
NIZOZEMSKÉ MALÍŘSTVÍ 1400-1700, OD VAN EYCKA PO VAN DYCKA Seminář obsáhne široké období tří staletí, ve kterých se na relativně malém území na západě evropského kontinentu konstituovala a rozvíjela bohatá obchodní města s významnými centry malířských uměn. Kromě čistě uměleckohistorických aspektů nizozemského a posléze vlámského a holandského malířství obsáhne také aspekty kulturněhistorického charakteru. Bohatství, plynoucí především z obchodu s téměř celým tehdy známým světem, poskytovalo městům jako byly Antverpy, Bruggy, Gent, Brussel či později Amsterdam, Haarlem a Leyden zázemí pro specifický vývoj nejen politický, ale také umělecký. Konflikty, které se na tomto území odehrály v druhé polovině 16. století nezůstaly ve zbytku Evropy bez odezvy a bez přehánění poznamenaly její další vývoj. Na poli uměleckém pak na starém kontinentě působili nizozemští malíři a sochaři, kteří ať již přímo či nepřímo spoluutvářeli tvář pozdně gotického, renesančního i barokního umění lokálních i více kosmopolitních škol. V semináři nahlédneme pod štětce umělců, nazývaných Vlámští primitivové, Roberta Campina (Mistra z Flémalle), Jana a Huberta van Eycků, Rogiera van der Weydena, Petruse Christuse, Dierica Boutse, Huga van der Goese, Hanse Memlinga, Geertgena tot Sint Jans, Gerarda Davida a jejich umění spojíme s historií a specifickými aspekty Burgundského vévodství a později Habsburského Nizozemí v 15. a na začátku 16. století. Následovat budou již převážně v 16. století činí Quentin Massys, Joachim Patinir, Joos van Cleve, Jan Gossaert, Jan Mostaert, Lucas van Leyden, Jan van Scorel, Pieter Brueghel a mladší Hendrik Goltzius, Cornelis van Haarlem a další. Se zaměřením spíše na nizozemské souvislosti budou představeni rudolfinští umělci Bartholomeus Spranger, Dirck de Quade van Ravensteyn, Joris Hoefnagel, Pieter Stevens, Aegidius Sadeler a Roelant Savery. Odpovídající prostor bude věnován Nizozemské revoluci, která v druhé polovině 16. století rozdělila zemi na španělské, jižní Nizozemí a severních Sedm spojených nizozemských provincií, Utrechtskou unii. Země byly rozděleny také konfesijně, což zapříčinilo trochu odlišný umělecký vývoj a především na severu žánrovou specializaci malířů. Revoluci provázely všechny průvodní jevy války, přímo ovlivňující výtvarné umění jako například obrazoborectví a rychlé, výrazné změny uměleckého vkusu. Zlatý věk nizozemského umění, jak holandského, tak vlámského představím na příkladech nejvýznamnějších umělců. Součástí bude samostatná přednáška o malířských specializacích, které se již v 16. století začaly objevovat v provozu nizozemské malířské dílny a později se rozvinuly v samostatný fenomén. Zvláštní pozornost bude ve všech třech stoletích věnována nizozemským umělcům, činným ve střední Evropě.
Základní orientace v oblasti nizozemské malby 15. až 17. století. Pochopení vývojových specifik území a jejich vlivu na výtvarné umění.
Předpoklady
Orientace v teorii malířství a románském, gotickém a renesančním malířství - doporučeno pro 3. ročník bakalářského studia

Hodnoticí metody a kritéria
Seminární práce

- pravidelná účast na seminářích - přednesený referát o časovém rozsahu 15-20 minut či seminární práce přibližného rozsahu 10ns, oboje dle zadaných kritérií - komparace dvou nizozemských, holandských, vlámských umělců 15. ? 17. století (na základě běžně dostupné literatury vytvořím seznam, ze kterého si studenti vyberou, pro komparaci bude rozhodující přístup, který k uměleckému dílu ten či onen umělec zaujímali, aspekty které je ovlivňovaly atd.)
Doporučená literatura
  • Anja K. Ševčík. Dutch Paintings of the 17th and 18th Centuries.
  • Lubor Machytka - Gabriela Elbelová (ed.). Olomoucká obrazárna II., Nizozemské malířství 16.-18. století z olomouckých sbírek.
  • Seymour Slive. Dutch Painting 1600-1800.
  • Bartilla Stefan. (2009). Flámské a holandské malířství od 16. do raného 18. století. Hluboká nad Vltavou .
  • Hans Vlieghe. Flemish Art and Architecture 1585-1700.
  • Jarmila Vacková. Van Eyck. Praha.
  • Lubomír Slavíček. (2000). Flemish Paintings of the 17th and 18th Centuries. Praha.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr