1 hodina 2x45 minut - z tohoto času: - cca 1 hod práce se studenty (řešení jednotlivých témat semináře v interakci se studenty, diskuze nad umělci, obrazy, ikonografickými náměty, dobovými fenomeny, komparace s jinými, především italskými umělci, vlivy na středoevropské umění) - cca 30 minut referát a diskuze. 1. Úvodní hodina - představení semináře, zadání referátů a seminárních prací, krátký úvod do historie Nizozemí, vymezení území, základní pojmy 2. Nizozemští primitivové I. - krátce o starším nizozemském umění, historický úvod (Devotio moderna), Robert Campin, Jan a Hubert van Eyckové, 1. referát 3. Nizozemští primitivové II. - Rogier van der Weyden, Petrus Christus, Dieric Bouts, Hugo van der Goes, Hans Memling, Geertgen tot Sint Jans, Gerard David, 2. referát 4. Humanismus a renesance v Nizozemí I. - historický úvod (nástup renesance), Jan Gossaert, Quentin Massys, Jan Mostaert, Joachim Patinir, Joos van Cleve, Jan van Scorel, Lucas van Leyden ad., 3. referát 5. Humanismus a renesance v Nizozemí II. - historický úvod (reformace, tridentský koncil), Jan Cornelisz Vermeyen, Cornelis Engebrechstz, Marten van Heemskerck, Pieter Aertsen, Pieter Coecke van Aelst, Frans Floris, Pieter Brueghel ad, 4. referát 6. Revoluce a ikonoklasmus (po 1566) - historický úvod, Bartholomeus Spranger, Cornelis Cornelisz van Haarlem, Karel van Mander, Hendrik Goltzius, Joachim Wtevael, Maerten de Vos, Frans I. Francken, Joachim Beuckelaer ad., 5. referát 7. Od pádu Antverp do pax hispanica (1585-1609) - historický úvod, Hendrik de Clerck, Otto van Veen, Pieter Breughel ml., Abraham Bloemaert, Abraham Janssens, mladý Petr Pavel Rubens, 6. referát 8. Flandry - Od pax hispanica po Vestfálský mír (1609-1648) - historický úvod (arcivévodský pár Albert a Isabella), Petr Pavel Rubens a jeho studio, Jacob Jordaens a jeho studio, Anthonis van Dyck, David Teniers st., Gaspar de Crayer, Abraham van Diepenbeeck ad., 7. referát 9. Flandry po Vestfálském míru (po 1648) - historický úvod, Arcivévoda Leopold Vilém a Theatrum Pictorum Davida Tenierse ml., Theodoor van Thulden, Justus van Egmont, Erasmus Quellinus II., Pieter Thijs ad., 8. referát 10. Holandské Gouden Eeuw I. - historický úvod, Pieter Lastman, Hendrick ter Brugghen, Gerrit van Honthorst, Frans Hals, Rembrandt Harmenszoon van Rijn a jeho žáci a následovníci (Gerrit Dou, Ferdinand Bol, Willem Drost), Johannes Vermeer. 9. referát 11. Holandské Gouden Eeuw II. - malířské specializace - žánrové malířství (Dirck Hals, Judith Leyster, Pieter Codde, Adriaen Brouwer, bratři van Ostadové, Jan Steen ad.), krajinomalba (Roelandt Savery, Esaias van de Velde, Jan van Goyen, rodina Ruysdael, Paulus Potter ad.), marína (Hendrick Vroom, Simon de Vlieger, Ludolf Backhuizen, Willem van de Velde ml., zátiší (Pieter Claesz, Willem Heda, Jan Davidsz de Heem, Willem Kalf, Jan Baptist Weenix), malba architektury (Pieter Saenredam, Emanuel de Witte, Gerrit Berckheyde, Jan van der Heyden), 10. referát 12. Nizozemští umělci ve střední Evropě 17. století - historický úvod (panovnické dvory, arcivévoda Leopold Vilém) Bratři Sustermansové, Frans Luyckx, Jan van den Hoecke, Samuel van Hoogstraten, Joannes Antonius van der Baren, Nicolaus van Hoy, Jan van Ossenbeeck, Jan Thomas van Ieperen, Franciscus van der Steen, Jan de Herdt, Folpert van Alten Allen, Anthonis Schoonjans, 11. referát
|
NIZOZEMSKÉ MALÍŘSTVÍ 1400-1700, OD VAN EYCKA PO VAN DYCKA Seminář obsáhne široké období tří staletí, ve kterých se na relativně malém území na západě evropského kontinentu konstituovala a rozvíjela bohatá obchodní města s významnými centry malířských uměn. Kromě čistě uměleckohistorických aspektů nizozemského a posléze vlámského a holandského malířství obsáhne také aspekty kulturněhistorického charakteru. Bohatství, plynoucí především z obchodu s téměř celým tehdy známým světem, poskytovalo městům jako byly Antverpy, Bruggy, Gent, Brussel či později Amsterdam, Haarlem a Leyden zázemí pro specifický vývoj nejen politický, ale také umělecký. Konflikty, které se na tomto území odehrály v druhé polovině 16. století nezůstaly ve zbytku Evropy bez odezvy a bez přehánění poznamenaly její další vývoj. Na poli uměleckém pak na starém kontinentě působili nizozemští malíři a sochaři, kteří ať již přímo či nepřímo spoluutvářeli tvář pozdně gotického, renesančního i barokního umění lokálních i více kosmopolitních škol. V semináři nahlédneme pod štětce umělců, nazývaných Vlámští primitivové, Roberta Campina (Mistra z Flémalle), Jana a Huberta van Eycků, Rogiera van der Weydena, Petruse Christuse, Dierica Boutse, Huga van der Goese, Hanse Memlinga, Geertgena tot Sint Jans, Gerarda Davida a jejich umění spojíme s historií a specifickými aspekty Burgundského vévodství a později Habsburského Nizozemí v 15. a na začátku 16. století. Následovat budou již převážně v 16. století činí Quentin Massys, Joachim Patinir, Joos van Cleve, Jan Gossaert, Jan Mostaert, Lucas van Leyden, Jan van Scorel, Pieter Brueghel a mladší Hendrik Goltzius, Cornelis van Haarlem a další. Se zaměřením spíše na nizozemské souvislosti budou představeni rudolfinští umělci Bartholomeus Spranger, Dirck de Quade van Ravensteyn, Joris Hoefnagel, Pieter Stevens, Aegidius Sadeler a Roelant Savery. Odpovídající prostor bude věnován Nizozemské revoluci, která v druhé polovině 16. století rozdělila zemi na španělské, jižní Nizozemí a severních Sedm spojených nizozemských provincií, Utrechtskou unii. Země byly rozděleny také konfesijně, což zapříčinilo trochu odlišný umělecký vývoj a především na severu žánrovou specializaci malířů. Revoluci provázely všechny průvodní jevy války, přímo ovlivňující výtvarné umění jako například obrazoborectví a rychlé, výrazné změny uměleckého vkusu. Zlatý věk nizozemského umění, jak holandského, tak vlámského představím na příkladech nejvýznamnějších umělců. Součástí bude samostatná přednáška o malířských specializacích, které se již v 16. století začaly objevovat v provozu nizozemské malířské dílny a později se rozvinuly v samostatný fenomén. Zvláštní pozornost bude ve všech třech stoletích věnována nizozemským umělcům, činným ve střední Evropě.
Základní orientace v oblasti nizozemské malby 15. až 17. století. Pochopení vývojových specifik území a jejich vlivu na výtvarné umění.
|