Předmět: Zlaté století vlámského a holandského malířství

» Seznam fakult » FIF » DVU
Název předmětu Zlaté století vlámského a holandského malířství
Kód předmětu DVU/MZSM
Organizační forma výuky Přednáška
Úroveň předmětu Magisterský
Rok studia nespecifikován
Semestr Zimní a letní
Počet ECTS kreditů 4
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu Povinně-volitelný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Kindl Miroslav, Mgr. Ph.D.
Obsah předmětu
1 hodina 2x45 minut 1. Úvodní hodina - představení přednášek, krátký úvod do historie Spojených nizozemských provincií, Gouden Eeuw holandského malířství, vymezení území, základní pojmy, 2. Život ve městech a na venkově kulturně-historický exkurz úvod do malířských specializací, malíři uvnitř kostelů, na trzích, ve veřejných službách, venkované a měšťané, láska a bláznovství, jídlo, 3. Holandská krajinomalba I krajiny harmonie, zimní scény, nokturna, města, maríny, tonální krajiny, klasické krajiny, italizující krajiny, plenérová kresba; referáty, 4. Holandská krajinomalba II osobnosti; referáty, 5. Žánrové malířství I dvojznačnosti a nuance, poezie každodenního života; referáty, 6. Žánrové malířství II osobnosti; referáty, 7. Malba zátiší Ars longa, vita brevis, snídaně a bankety, lovecké výjevy, vanitas, luxus, tulipány a kytice, trompe-l'?il; referáty, 8. Portrétní malířství historie portrétního malířství, móda, svatební portréty, profesní portréty, skupinové portréty, rodinné portréty, portréty dětí, obyčejní měšťané, portréty umělců a autoportréty, kostýmované portréty; referáty, 9. Historické malířství cenění malířských uměn, historie a současnost, morální dilema; referáty, 10. Rembrandt van Rijn a jeho žáci a následovníci; referáty, 11. Teoretici a teorie malířství 17. století v Holandsku; referáty, 12. Holandští a vlámští umělci ve střední Evropě 17. století; referáty.

Studijní aktivity a metody výuky
Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Projekce (statická, dynamická)
Výstupy z učení
Přednášky studentům představí důležité století, ve kterém vlámské a holandské malířství dosáhlo svého vrcholu a vedle umění italského stanulo v čele evropského vývoje. Kromě aspektů uměleckohistorických, odlišujících od sebe katolický jih (Flandry, Brabant, Luxembourg ad.) a kalvinistický sever (Republika sedmi spojených nizozemských provincií) budou nahlédnuty aspekty kulturně-historického charakteru, odlišující obě země ještě významněji. Občanská válka, změna konfese a osamostatnění velké částí starého Nizozemí v průběhu druhé poloviny 16. století zapříčinily odlišný historický vývoj obou zemí. Dříve kulturně homogenní území se rozdělilo. Zatímco jih zůstal pod žezlem španělského krále přísně katolický, umělci se zde těšili mecenátu katolické církve a prudký ekonomický rozvoj se zpomalil, kalvinistický sever, přijímající náboženské utečence z celé Evropy, ekonomicky velice strmě stoupal, což se odrazilo do všech aspektů kulturního života. Téměř neexistující církevní mecenát byl nahrazen tržními mechanizmy a velká část umělců byla donucena k oborové specializaci. Trh s uměním opustil jeden velevýznamný hráč, aby jej nahradili stovky ba tisíce menších se specifickými požadavky. Na severozápadě Evropy se konstituoval nový prosperující státní celek, Republika sedmi spojených nizozemských provincií, která se v 17. století stala nejpokrokovější a nejbohatší evropskou zemí, obchodující s celým tehdy známým světem. Výtvarné umění a malířství především zrcadlilo stav a bohatství společnosti. Přednášky představí požadavky a vkus probuzené třídy obchodníků a měšťanů a podnikavé a bohatnoucí aristokracie. Vše vyjádřené na plátnech malířů s přesahy do historických, společenských a ekonomických sfér.
Základní orientace v oblasti holanského umění 17. století. Pochopení vývojových specifik území a jejich vlivu na výtvarné umění.
Předpoklady
Orientace v teorii malířství a slohovém vývoji

Hodnoticí metody a kritéria
nespecifikováno
- pravidelná účast na přednáškách, - úspěšné absolvování závěrečného kolokvia
Doporučená literatura
  • Online Resources for the Study of Dutch Art History: http://www.essentialvermeer.com/dutch-painters/dutch_art/dutch_resources.html#.U67iLPl_t8F.
  • Lubomír Slavíček. (2000). Flemish Paintings of the 17th and 18th Centuries.. Praha.
  • Lubor Machytka - Gabriela Elbelová (ed.). (2000). Olomoucká obrazárna II., Nizozemské malířství 16.-18. století z olomouckých sbírek.. Olomouc 2.
  • Seymour Slive. (1995). Dutch Painting 1600-1800. Yale.
  • Stefan Bartilla. (2009). Flámské a holandské malířství od 16. do raného 18. století.. Hluboká nad Vltavou.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr
Fakulta: Filozofická fakulta Studijní plán (Verze): Teorie a dějiny výtvarných umění (2019) Kategorie: Teorie a dějiny umění - Doporučený ročník:-, Doporučený semestr: -
Fakulta: Filozofická fakulta Studijní plán (Verze): Teorie a dějiny výtvarných umění (2019) Kategorie: Teorie a dějiny umění - Doporučený ročník:-, Doporučený semestr: -
Fakulta: Filozofická fakulta Studijní plán (Verze): Teorie a dějiny výtvarných umění (2020) Kategorie: Teorie a dějiny umění - Doporučený ročník:-, Doporučený semestr: -
Fakulta: Filozofická fakulta Studijní plán (Verze): Teorie a dějiny výtvarných umění se specializací památková péče (2022) Kategorie: Teorie a dějiny umění - Doporučený ročník:-, Doporučený semestr: -
Fakulta: Filozofická fakulta Studijní plán (Verze): Teorie a dějiny výtvarných umění (2022) Kategorie: Teorie a dějiny umění - Doporučený ročník:-, Doporučený semestr: -