1. Secese a umění přelomu 19. a 20. století 2. Kubismus ve Francii 3. Expresionismus v malířství 4. Počátky nefigurativního umění, František Kupka 5. Praha jako umělecké centrum v letech 1900-1914 6. Umění ruské avantgardy 7. Paříž jako umělecké centrum v letech 1918-1939 8. Dadaismus a surrealismus 9. Figurální malba v Československu v letech 1918-1939 10. Sochařství v meziválečné Evropě 11. Bauhaus a jeho vliv 12. Avantgarda a avantgardní skupiny v českých zemích 13. Umění v Evropě ve 40. letech 20. století Literatura: Povinná Hal Foster et al., Umění po roce 1900, modernismus, antimodernismus, postmodernismus, Praha 2007. Lada Hubatová-Vacková, Tiché revoluce uvnitř ornamentu: Studie z dějin uměleckého průmyslu a dekorativního umění v letech 1880-1930, Praha 2011. = Lada Hubatová-Vacková, Silent Revolutions in Ornament, Praha 2011. Vojtěch Lahoda - Mahulena Nešlehová (edd.), Dějiny českého výtvarného umění IV: 1890-1938, Praha 1998. Karel Srp (ed.), Rozlomená doba, 1908-1928: Avantgardy ve střední Evropě, Řevnice - Olomouc 2018. = Karel Srp (ed.), Years of Disarray 1918-1928: Avant-gardes in Central Europe, Řevnice - Olomouc 2018. Rostislav Švácha - Marie Platovská (edd.), Dějiny českého výtvarného umění V: 1939-1958, Praha 2005. Doporučená: Lenka Bydžovská - Karel Srp (edd.), Český surrealismus 1929-1953, Praha 1996. Vasilij Kandinskij, Bod, linie, plocha. Praha 2000. Filippo T. Marinetti, Futuristické manifesty, Praha 2022. Jan Michl, Co Bauhaus dal - a co VZAL, Brno 2020. Markéta Svobodová et al., Bauhaus a Československo 1919-1938, Praha 2016.
|
Jednosemestrální cyklus přednášek je věnován vybraným tématům z dějin malířství, sochařství a užité tvorby v Evropě v první polovině 20. století. Umožňuje bližší pohled na teoretický a umělecký přínos osobností působících ve významných západoevropských, německých a českých, resp. československých centrech, jakož i přehled stylových proudů a uměleckých skupin.
Hlubší znalost problematiky dějin evropského malířství, sochařství a užité tvorby v 1. polovině 20. století.
|