Vyučující
|
-
Jakubec Ondřej, prof. Mgr. Ph.D.
|
Obsah předmětu
|
1. Pojem renesance - ustavení a vývoj definice 2. Prostorový rozměr renesance: "Europe and beyond" 3. Kánon renesančního umění a široké pole vizuálního materiálu 4. Mužská a ženská renesance 5. Humanismus a iracionální renesance: magie, astrologie 6. Renesance a náboženství 7. Sociální pole renesanční výtvarné kultury: umělci, patroni, publikum 8. Renesanční trh s uměním 9. Umění v renesančních domácnostech 10. Renesanční mýtus umělce-génia 11. Architektonická teorie a praxe 12. Reconsidering Renaisssance 13. Prezentace témat
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming)
|
Výstupy z učení
|
Kurz představí zásadní změny, kterými prošel výzkum renesančního umění nejen v evropském, ale i světovém rámci v posledních desetiletích. Budou představeny nové přístupy a perspektivy (post-formalistická, genderová, global art history ad.), stejně jako nová témata (renesanční umění mimo kánon, materiální kultura, role náboženství a magie, sociální a genderová role, renesanční umění "na periferii" a mimo Evropu apod.). Cílem je rozšířit tradiční a reduktivní obraz renesance vnímané stále převážně v osvícensko-modernistickém pojetí jako jednoznačně progresivistický a eurocentrický fenomén.
Schopnost nahlížet kriticky na nové metodologické koncepty oboru.
|
Předpoklady
|
Schopnost pracovat s cizojazyčnou literaturou. Dobrá orientaci v základní historiografii dějin umění
|
Hodnoticí metody a kritéria
|
Rozbor díla tvůrčího charakteru (hudební, výtvarné, literární)
Aktivní práce se studijními texty, aktivní účast v kurzu. Způsob ukončení: prezentace - studenti si zvolí dle svého výběru jakýkoliv objekt vizuální kultury 15. až 17. století a připraví v rámci kurzu prezentaci ve dvou fázích. Nejprve představení výběru tématu a literatury se stručně zpracovaným handoutem, na konci kurzu pak jeho komplexní prezentace v délce c. 15 minut.
|
Doporučená literatura
|
-
Alexander Nagel - Christopher S. Wood. (2010). Anachronic renaissance. New York.
-
Allison Levy (ed.). (2016). Re-membering masculinity in early modern Florence. Widowed bodies, mourning and portraiture. London - New York.
-
Jesse M. Locker (ed.). (2019). Art and reform in the late renaissance. After Trent,. New York - London.
-
Judith C. Brown (ed.). (2014). Gender and society in Renaissance Italy. London - New York.
-
Kathleen Christian (ed.). (2017). European art and the wider world 1350-1550. Manchester.
-
Stephen J. Campbell (ed.). (2004). Artistic exchange and cultural translation in the Italian renaissance city,. New York.
-
Thomas DaCosta Kaufmann - Catherine Dossin - Béatrice Joyeux-Prunel (eds.). (2017). Circulations in the global history of art. London - New York.
|