Název předmětu | Restaurování v praxi dějin umění |
---|---|
Kód předmětu | DVU/MRPD |
Organizační forma výuky | Přednáška |
Úroveň předmětu | Magisterský |
Rok studia | nespecifikován |
Semestr | Zimní a letní |
Počet ECTS kreditů | 3 |
Vyučovací jazyk | Čeština |
Statut předmětu | Povinný, Povinně-volitelný |
Způsob výuky | Kontaktní |
Studijní praxe | Nejedná se o pracovní stáž |
Doporučené volitelné součásti programu | Není |
Vyučující |
---|
|
Obsah předmětu |
Teorie a historie restaurování: 1. Úvod do teorie restaurování a jeho počátky v 18. století. 2. Proměny teorie restaurování v Evropě 19. století. 3. Současná italská teorie restaurování. 4. Restaurování v Česku a na Slovensku: jeho zrod, klíčové osobnosti, specifika v evropském měřítku a rozdíly v současné legislativě mezi českou a slovenskou památkovou péči. 5. Evropské charty restaurování a etické zásady restaurátora. Restaurátorská praxe: 6. Výtvarné techniky a materiály v restaurátorské praxi. 7. Preventivní restaurování, dokumentace a manipulace s uměleckými předměty. 8. Restaurování závěsných obrazů a děl na papíru. 9. Nástěnná malba, sgraffito a štuk. 10. Petrifikace, zlacení a stříbření dřevěných soch a restaurování polychromie. Mezioborová výzkumná spolupráce: 11. Chemicko-technologické průzkumy se zaměřením na porozumění stratigrafie malířského souvrství. Zadávaní a interpretace materiálových průzkumů ze strany historika umění. 12. Zobrazovací metody na bázi rentgenového záření. 13. Snímkování s využitím ultrafialové a infračervené části elektromagnetického spektra. Základní literatura: Milena Bartlová, Malířské vrstvy z pohledu historika umění středověku, in: Technologia Artis IV, č. 1, 2006, s. 69-71. Milena Bartlová, Mohou být materiálové analýzy pevnou oporou uměleckohistorického hodnocení?, in: Acta Artis Academica, 2014, s. 147-152. Cesare Brandi, Teorie restaurování, Kutná Hora 2000. Joyce Hill Stoner - Rebecca Rushfield (edd.), Conservation of Easel Paintings, New York 2012. Ivo Hlobil, Na základech konzervativní teorie české památkové péče: výbor z textů, Olomouc 2008. Erma Hermens, Technical Art History: The Synergy of Art, Conservation and Science, in: Matthew Rampley et al. (edd.), Art History and Visual Studies in Europe. Transnational Discourses and National Frameworks, Leiden 2012, s. 151-165. Ivana Kopecká - Eva Svobodová, Metody průzkumu historických materiálů, Praha 2019. Salvador Mu?oz Vi?as, Současná teorie konzervování, Pardubice 2015. Doporučená literatura: CERR (ed.), Carte, risoluzioni e documenti per la conservazione ed il restauro, Pisa 2006. Marco Ciatti, Appunti per un manuale di storia e di teoria del restauro, Firenze 2009. Maurizio De Luca, Verit? nascoste sui muri dei Maestri, Michelangelo, Raffaello, Perugino, Pintoricchio e gli altri in Vaticano, Roma 2016. Alois Riegl, Moderní památková péče, Praha 2003. John Ruskin, The Seven Lamps of Architecture, London 1849. Bohuslav Slánský, Technika malby, sv. I-II, Praha 1953. Bohuslav Slánský, Technika v malířské tvorbě, Praha 1976.
|
Studijní aktivity a metody výuky |
Přednášení, Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Demonstrace |
Výstupy z učení |
Cílem předmětu je poskytnout studentům dějin umění ucelený a co nejkomplexnější pohled na teorii a praxi restaurátorských a konzervátorských zásahů. Studenti si osvojí znalosti o vzniku a vývoji evropských národních restaurátorských škol a teorií restaurování. Výučba je dále zaměřena na případy spolupráce historika umění, restaurátora a technologa při výzkumech výtvarných, historických a technických specifik uměleckých děl. Student bude obeznámen s klíčovými restaurátorskými postupy pro restaurování závěsného obrazu, díla na papíru, nástěnné malby a polychromované sochy.
Předmět poskytne studentům dějin umění základní přehled teorie a praxe ve sféře restaurování a interdisciplinárního průzkumu uměleckých děl. |
Předpoklady |
Student by se měl orientovat v základech oboru dějin umění, terminologie, stylů atd.
|
Hodnoticí metody a kritéria |
Analýza výkonů studenta
1. Vypracování zadané seminární práce. 2. Úspěšné absolvování ústní zkoušky. Seminární práce (50 %) Ústní zkouška (50 %) |
Doporučená literatura |
|
Studijní plány, ve kterých se předmět nachází |
Fakulta | Studijní plán (Verze) | Kategorie studijního oboru/specializace | Doporučený semestr | |
---|---|---|---|---|
Fakulta: Filozofická fakulta | Studijní plán (Verze): Teorie a dějiny výtvarných umění minor (2020) | Kategorie: Teorie a dějiny umění | 2 | Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: Zimní |
Fakulta: Filozofická fakulta | Studijní plán (Verze): Teorie a dějiny výtvarných umění se specializací památková péče (2022) | Kategorie: Teorie a dějiny umění | 2 | Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: Zimní |
Fakulta: Filozofická fakulta | Studijní plán (Verze): Teorie a dějiny výtvarných umění (2020) | Kategorie: Teorie a dějiny umění | 2 | Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: Zimní |
Fakulta: Filozofická fakulta | Studijní plán (Verze): Teorie a dějiny výtvarných umění maior (2020) | Kategorie: Teorie a dějiny umění | 2 | Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: Zimní |
Fakulta: Filozofická fakulta | Studijní plán (Verze): Teorie a dějiny výtvarných umění (2022) | Kategorie: Teorie a dějiny umění | 2 | Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: Zimní |