Vyučující
|
-
Kindl Miroslav, Mgr. Ph.D.
|
Obsah předmětu
|
1 hodina 2x45 minut 1. Úvodní hodina představení přednáškového cyklu, krátký úvod do historie Nizozemí, vymezení území, základní pojmy 2. Nizozemští primitivové I. krátce o starším nizozemském umění, historický úvod (Devotio moderna), Robert Campin, Jan a Hubert van Eyckové 3. Nizozemští primitivové II. Rogier van der Weyden, Petrus Christus, Dieric Bouts, Hugo van der Goes, Hans Memling, Geertgen tot Sint Jans, Gerard David 4. Humanismus a renesance v Nizozemí I. historický úvod, Nizozemí a Itálie, městská centra, krajinomalba, Erasmus Rotterdamský, Hieronymus Bosch, Antverpská malířská škola: Jan Gossaert, Quentin Massys, Jan Mostaert, Joachim Patinir, Joos van Cleve, Lucas van Leyden 5. Humanismus a renesance v Nizozemí II. historický úvod (reformace, tridentský koncil), krajinomalba, Nizozemští romanisté: Jan van Scorel, Marten van Heemskerck, Michiel Coxcie, Pieter Coecke van Aelst, Frans Floris, Jan Cornelisz Vermeyen, Cornelis Engebrechstz, Pieter Aertsen 6. Pieter Bruegel st. malířská rodina Brueghelů, Pieter Coecke van Aelst, Mayken Verhulst, krajinomalba, malba moralit a přísloví 7. Revoluce a ikonoklasmus (po 1566) historický úvod, Frans Floris, Maerten de Vos, Adam van Noort, Bartholomeus Spranger, Cornelis Cornelisz van Haarlem 8. Od pádu Antverp do pax hispanica (15851609) historický úvod, Maerten de Vos, Hendrik de Clerck, bratři Franckenovi, Abraham Bloemaert 9. Mladý Pieter Pauwel Rubens (15771608) Adam van Noort, Otto van Veen, intelektuální kruhy v Antverpách, italská zkušenost 10. Pieter Pauwel Rubens (16081640) 11. Flandry Od pax hispanica po Vestfálský mír (16091648) historický úvod (arcivévodský pár Albert a Isabella), Jacob Jordaens, mladý Anthonis van Dyck (15991621) 12. Anthonis van Dyck (16211641)
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Metody práce s textem (učebnicí, knihou), Projekce (statická, dynamická)
|
Výstupy z učení
|
Přednášky obsáhnou široké období více než dvou staletí, ve kterých se na relativně malém území na západě evropského kontinentu konstituovala a rozvíjela bohatá obchodní města s významnými centry malířských uměn. Kromě čistě uměleckohistorických aspektů malířství obsáhne také aspekty kulturněhistorického charakteru. Bohatství, plynoucí především z obchodu s téměř celým tehdy známým světem, poskytovalo městům, jako byly Antverpy, Bruggy, Gent, Brussel či později Amsterdam, Haarlem a Leyden zázemí pro specifický vývoj nejen politický, ale také umělecký. Konflikty, které se na tomto území odehrály v druhé polovině 16. století, nezůstaly ve zbytku Evropy bez odezvy a bez přehánění poznamenaly její další vývoj. Na poli uměleckém pak na starém kontinentě působili nizozemští malíři a sochaři, kteří ať již přímo či nepřímo spoluutvářeli tvář pozdně gotického, renesančního i barokního umění lokálních i více kosmopolitních škol. V přednáškách nahlédneme pod štětce umělců, nazývaných Vlámští primitivové, Roberta Campina (Mistra z Flémalle), Jana a Huberta van Eycků, Rogiera van der Weydena, Petruse Christuse, Dierica Boutse, Huga van der Goese, Hanse Memlinga, Geertgena tot Sint Jans, Gerarda Davida a jejich umění spojíme s historií a specifickými aspekty Burgundského vévodství a později Habsburského Nizozemí v 15. a na začátku 16. století. Následovat budou již převážně v 16. století činí Quentin Massys, Joachim Patinir, Joos van Cleve, Jan Gossaert, Jan Mostaert, Lucas van Leyden, Jan van Scorel, Pieter Brueghel a mladší Hendrik Goltzius, Cornelis van Haarlem a další. Se zaměřením spíše na nizozemské souvislosti budou představeni rudolfinští umělci Bartholomeus Spranger, Dirck de Quade van Ravensteyn, Joris Hoefnagel, Pieter Stevens, Aegidius Sadeler a Roelant Savery. Odpovídající prostor bude věnován Nizozemské revoluci, která v druhé polovině 16. století rozdělila zemi na španělské, jižní Nizozemí a severních Sedm spojených nizozemských provincií, Utrechtskou unii. Země byly rozděleny také konfesijně, což zapříčinilo trochu odlišný umělecký vývoj a především na severu žánrovou specializaci malířů. Revoluci provázely všechny průvodní jevy války, přímo ovlivňující výtvarné umění jako například obrazoborectví a rychlé, výrazné změny uměleckého vkusu. Přednášky ukončíme otevírající se dobou barokní, kdy se vůdčími uměleckými osobnostmi v Nizozemí stali Pieter Pauwel Rubens a velice záhy Anthonis van Dyck.
základní orientace v oblasti nizozemské malby 15. až 17. století. Pochopení vývojových specifik území a jejich vlivu na výtvarné umění.
|
Předpoklady
|
orientace v teorii malířství a románském, gotickém a renesančním malířství
|
Hodnoticí metody a kritéria
|
Ústní zkouška, Seminární práce
- pravidelná účast na přednáškách - úspěšné absolvování závěrečného kolokvia
|
Doporučená literatura
|
-
Anja K. Ševčík. (2012). Dutch Paintings of the 17th and 18t Centuries. Praha.
-
Bartilla Stefan. (2009). Flámské a holandské malířství od 16. do raného 18. století: průvodce sbírkou Alšovy jihočeské galerie v Hluboké nad Vltavou. Hluboká nad Vltavou.
-
Hans Vlieghe. (1998). Flemish Art and Architecture 1585?1700,. New Haven.
-
Jarmila Vacková. (2005). , van Eyck. Praha.
-
Jarmila Vacková. (1989). Nizozemské malířství 15.? 16. století: československé sbírky. Praha.
-
Lubomír Slavíček. (2000). Flemish Paintings of the 17th and 18th Centuries. Praha.
-
Lubor Machytka ? Gabriela Elbelová (ed.). (2000). Olomoucká obrazárna II., Nizozemské malířství 16.?18. století z olomouckých sbírek. Olomouc.
-
Seymour Slive. (1995). Dutch Painting 1600?1800. New Haven.
|