Vyučující
|
-
Kavčáková Alena, doc. PaedDr. Dr.
|
Obsah předmětu
|
1. Henry van de Velde, Großherzogliche-Sächsische Kunstgewerbeschule Weimar a užitá tvorba secese. 2. Německý Werkbund a jeho význam pro vývoj moderního designu 3. Statliches Bauhaus (Weimar - Dessau - Berlin), vznik, koncepce, Vorkurs, dílny, "Bauhaus styl", funkcionalistický design 4. Malířství, prostorová tvorba a scéna na Bauhausu (Die blaue Vier, J. Itten, J. Albers, O. Schlemmer, G. Marcks, L. Moholy-Nagy) 5. "Entartete Kunst" a Bauhaus, pokračování Bauhausu v USA (The New Bauhaus, School of Design in Chicago, Institute of Design) 6. Působení vzoru Bauhausu ve střední Evropě a v Československu (Akademie für Kunst und Kunstgewerbe Breslau, L. Sutnar, Krásná jizba, J. Vydra, ŠUR Bratislava...).
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž), Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Demonstrace
|
Výstupy z učení
|
Jednosemestrální cyklus přednášek je věnován vybraným tematům z dějin malířství, sochařství a užité tvorby evropské avantgardy 20. století. Umožňuje zejména bližší pohled na teoretický a umělecký přínos osobností působících na významých německých a českých avantgardních školách (Großherzogliche Kunstgewerbeschule Weimar, Bauhaus, Akademie für Kunst und Kunstgewerbe Breslau, Škola umeleckých remesiel Bratislava) v širokém kontextu vývoje moderního malířství, sochařství i užité tvorby 1. poloviny 20. století. V semináři navazujícím tematicky na cyklus přednášek studenti prezentují a diskutují seminární práce vypracované na speciální téma.
Hlubší znalost problematiky vývoje evropského avantgardního malířství, sochařství a užité tvorby tvorby v 1. polovině 20. století.
|
Předpoklady
|
Absolvování cyklů přednášek z dějin evropského a českého malířství a sochařství 20. století století v rámci bakalářského studia..
|
Hodnoticí metody a kritéria
|
Známkou, Ústní zkouška
Účast na přednáškách 80% a seminářích 80%. Vypracování a přednesení referátu na zadané téma doprovozené kvalitně zpracovanou prezentací, aktivní účast v diskusích. Ústní zkouška ověřující vědomosti z přednášených okruhů a prostudované literatury, ústní hodnocení kvality práce v semináři.
|
Doporučená literatura
|
-
(1997). Bauhaus Výmar ? evropská avantgarda 1919?1925 (kat. výstavy). Praha.
-
(2003). Ladislav Sutnar ? Praha ? New York ? Design in Action. Praha.
-
Barron, Stephanie. (1994). Entartete Kunst: Das Schicksal der Avantgarde im Nazi-Deutschland,. München.
-
Droste, Magdalena. (1990). Bauhaus 1919?1933. Köln.
-
Endicott Barnett, Vivian ? Helfenstein, Josef (edd.). (1997). Die Blaue Vier. Feininger, Jawlensky, Kandinsky, Klee in der Neuen Welt. Köln.
-
Föhl, Thomas ? Walter, Sabine (edd.). (2013). Leidenschaft, Funktion, Schönheit, Henry van de Velde und sein Beitrag zur europäischen Moderne. Weimar.
-
Hubatová-Vacková, Lada. (2012). Tiché revoluce uvnitř ornamentu. Studie z dějin uměleckého průmyslu a dekorativního umění v letech 1880?1930. Praha.
-
Kandinskij, Vasilij. (2000). Bod, linie, plocha. Praha.
-
Kavčáková, Alena ? Myslivečková, Hana (edd.). (2010). Josef Vydra (1884?1959) v kontextu umělecké a výtvarně pedagogické avantgardy 20. století. Olomouc.
-
Kavčáková, Alena. (2009). Josef Vinecký (1882?1949), osobnost sochaře v kontextu evropské umělecké avantgardy. Olomouc.
-
Klee, Paul. (1999). Pedagogický náčrtník. Praha.
-
Maur, Karin. (1982). Oskar Schlemmer. München.
-
Michl, Jan. (2012). Funkcionalismus, design, škola, trh. Praha.
-
Whitford, Frank. (2015). Bauhaus. Praha.
-
Wick, Rainer. K. (1994). Bauhaus-Pedagogik. Köln.
-
Wingler, Hans M. (2002). Das Bauhaus 1919?1933. Weimar, Dessau, Berlin und die nachfolge in Chicago seit 1937. Köln.
|