Vyučující
|
-
Daniel Ladislav, prof. PhDr. Ph.D.
|
Obsah předmětu
|
1. Obraz a jeho interpretace 2. Typologie interpretací malířského díla 3. Formální interpretace 4. Obsahové interpretace
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming)
- Domácí příprava na výuku
- 13 hodin za semestr
- Účast na výuce
- 26 hodin za semestr
|
Výstupy z učení
|
Seminář a přednáška přinášejí příklady interpretace malířského díla na podkladu typologické struktury interpretačních teorií. Studenti se seznamují s typy uměleckohistorických interpretačních metod, které v prvním semestru postupují od zkoumání obrazu jako umělecké formy ke zkoumání jeho významu.
Znalost typologické struktury interpretačních teorií a příkladů interpretace malířského díla od obrazu jako umělecké formy k jeho významu.
|
Předpoklady
|
Absolvované bakalářské studium oboru Dějiny výtvarných umění.
|
Hodnoticí metody a kritéria
|
Ústní zkouška
Přednesení referátu o významné interpretační studii ze světové nebo české uměleckohistorické literatury, věnované jednomu malířskému dílu nebo cyklu. Účast na seminářích.
|
Doporučená literatura
|
-
Daniel, L. (2008). Umění vidět umění. Úvod do interpretace obrazu. . Olomouc .
-
Dvořák, M. Umění jako projev ducha. Praha 1932..
-
Itten, J. Kunst der Farbe. Subjektives Erleben und objektives Erkennen als Wege zur Kunst. Studienausgabe. Ravensburg 2003..
-
Panofsky, E. Význam ve výtvarném umění. Praha 1981..
-
Vasari, G. Životopisy nejvýznačnějších malířů, sochařů a architektů I-II. Praha 1976-1977..
-
Volavka, V. Malba a malířský rukopis. Úvod do studia malířského rukopisu. Praha 1939..
-
Volavka, V. Malířský rukopis ve francouzském obraze nové doby. Praha 1934..
-
Wölfflin, H. Klassické umění. Praha 1912..
|