Vyučující
|
-
Daniel Ladislav, prof. PhDr. Ph.D.
|
Obsah předmětu
|
1. Obraz a jeho interpretace 2. Typologie interpretací malířského díla 3. Formální interpretace 4. Obsahové interpretace
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming)
- Domácí příprava na výuku
- 13 hodin za semestr
- Účast na výuce
- 26 hodin za semestr
|
Výstupy z učení
|
Seminář a přednáška přinášejí příklady interpretace malířského díla na podkladu typologické struktury interpretačních teorií. Studenti se seznamují s typy uměleckohistorických interpretačních metod, které v prvním semestru postupují od zkoumání obrazu jako umělecké formy ke zkoumání jeho významu.
Znalost typologické struktury interpretačních teorií a příkladů interpretace malířského díla od obrazu jako umělecké formy k jeho významu.
|
Předpoklady
|
Zájem o metodologii dějin umění.
|
Hodnoticí metody a kritéria
|
nespecifikováno
Aktivní účast na seminářích. Znalost přednesené a prostudované látky.
|
Doporučená literatura
|
-
Baxandall, M. (1985). Patterns of Intention. On the Historical Exploration of Pictures.. New Haven - London.
-
Ernst Hans Gombrich. (1985). Umění a iluze: Studie o psychologii obrazového znázorňování.. Praha.
-
Erwin Panofsky. (1981). Význam ve výtvarném umění.. Praha.
-
Itten, J. (2003). Kunst der Farbe. Subjektives Erleben und objektives Erkennen als Wege zur Kunst. Studienausgabe.. Ravensburg.
-
Ladislav Daniel. (2008). Umění vidět umění. Úvod do interpretace obrazu. Olomouc.
-
Ladislav Kesner (ed.). (1997). Vizuální teorie: současné anglo ? americké myšlení o výtvarných dílech. Jihočany.
-
Worringer, W. (2001). Abstrakce a vcítění. Příspěvek k psychologii stylu.. Praha.
-
Zvěřina, J. (1971). Výtvarné dílo jako znak. Praha.
|