Předmět: Stavebněhistorický průzkum

» Seznam fakult » FIF » DVU
Název předmětu Stavebněhistorický průzkum
Kód předmětu DVU/KMSP
Organizační forma výuky Seminář
Úroveň předmětu Magisterský
Rok studia nespecifikován
Semestr Zimní a letní
Počet ECTS kreditů 3
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu nespecifikováno
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Horáček Martin, doc. PhDr. Ph.D.
  • Štětina Jan, Mgr.
Obsah předmětu
Tematické okruhy: 1. Vývoj metody stavebněhistorického průzkumu, od jeho počátků v první polovině 20. století až po jeho plné etablování v rámci systematického poznávání jednotlivých památek i památkových celků, které od přelomu 50. a 60. let 20. století prosazoval především Dobroslav Líbal. 2. Specifika SHP v prostředí různých druhů stavebních objektů - např. sakrální architektury, profánní architektury (obytné, fortifikační), hospodářských staveb, torzální architektury, lokalit směřujících k archeologizaci, atd 3. Vztah SHP k dalším průzkumovým a dokumentačním metodám v památkové praxi - archeologii, stratigrafickým průzkumům, materiálovým analýzám, dendrochronologii, apod. 4. Praktická část - "čtení" stavby, jejích architektonických a stavebních detailů v terénu s návaznou interpretací pravděpodobného stavebního vývoje konkrétní stavby či její části. 5. Základní dokumentační metody SHP - fotodokumentace, jednoduché zaměření a verbální popis objektu nebo např. nejhodnotnějších architektonických prvků.

Studijní aktivity a metody výuky
Přednášení, Monologická (výklad, přednáška, instruktáž), Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Pozorování, Demonstrace
  • Exkurze - 16 hodin za semestr
  • Domácí příprava na výuku - 20 hodin za semestr
  • Příprava na zápočet - 30 hodin za semestr
  • Účast na výuce - 26 hodin za semestr
Výstupy z učení
Seznámení posluchačů s problematikou stavebněhistorického průzkumu (SHP) jakožto klíčové metody k poznání historie stavebních památek. Po absolvování kurzu by posluchači měli být schopni rámcové orientace v problematice stavebního vývoje historických objektů a jejich nejzákladnější dokumentace. Výuka probíhá prioritně prezenčně, nebo online podle aktuální situace.
Student porozumí metodice, textovým a grafickým výstupům stavebně historického průzkumu.
Předpoklady
Základní orientace v problematice péče o kulturní dědictví.

Hodnoticí metody a kritéria
Analýza výkonů studenta

Zápočet bude udělen za kvalitně připravenou stavěbněhistorickou analýzu vybraného památkově hodnotného objektu.
Doporučená literatura
  • Jan Beránek ? Petr Macek. (2015). Metodika stavebněhistorického průzkumu. Praha.
  • Škabrada, J. (2003). Konstrukce historických staveb. Praha.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr