Předmět: Italské malířství 14. a 15. století (Trecento, Quatrocento a mezinárodní gotika)

» Seznam fakult » FIF » DVU
Název předmětu Italské malířství 14. a 15. století (Trecento, Quatrocento a mezinárodní gotika)
Kód předmětu DVU/IMAMI
Organizační forma výuky Přednáška
Úroveň předmětu Magisterský
Rok studia nespecifikován
Semestr Zimní a letní
Počet ECTS kreditů 3
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu Povinně-volitelný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Michalčáková Jana, Mgr. Ph.D. et Ph.D.
Obsah předmětu
Vývoj malířství bude detailně sledován na níže uvedených školách a umělcích: Tematické okruhy: 1. Il Trecento. Úvod do italského malířství 14. Století Toskánské školy: Siena, Florencie a Pisa 2. Duccio di Buoninsegna, Jacopo di Cione, Puccio Capanna 3. Giotto da Bondone 4. Pietro a Ambrogio Lorenzetti, Simone Martini 5. Římská škola: Pietro Cavallini, 6. Škola Marek: Gentile da Fabriano, Francesco Ghissi, Allegretto Nuzi. 7. Il Quattrocento. Úvod do italského malířství 15. století Toskánské školy: 8. Piero della Francesca, Pituricchio, 9. Sandro Botticelli, Luca Signorelli. 10. Florentská škola: Domenico Ghirlandaio, Cosimo Rosselli 11. Umbrijská škola: Perugino 12. Benátská škola: Antonio Vivarini, Carlo Crivelli 13. Sicilská škola: Antonello da Messina, Marco Di Costanzo.

Studijní aktivity a metody výuky
Přednášení
Výstupy z učení
Cíle předmětu: představit studentům magisterských studijních programů ucelený pohled na sérii nejvýznamnějších jevů italského malířství 14. a 15. století a zasazení těchto jevů do celoevropského kontextu. Jednotlivé školy budou analyzovány nejen z pohledu výrazového tvarosloví, forem a obsahu děl jejich nejvýznamnějších zástupců, ale i na základě politických a společenských aspektů, které měly vliv na vznik a vývoj nejvýznamnějších děl této doby. Hlavní studijní okruhy se zaměří na tyto malířské školy: florentská, sienská, římská, benátská, sicilská, ale i oblasti Marek a dvůr avignonských papežů.
Absolventi získají teoretické základy vztahující se k vývoji výtvarného umění na Apeninském poloostrově.
Předpoklady
Předmět je určen pro studenty magisterských studijních programů, kteří chtějí získat informace o italském malířství 14. a 15. století.

Hodnoticí metody a kritéria
Analýza výkonů studenta

Kolokvium prověřující znalosti odpřednášené problematiky; vypracování písemné práce na zadané téma.
Doporučená literatura
  • Alessandro Tomei. (1996). Roma, Napoli, Avignone. Arte di curia, arte di corte 1300?1377. Torino.
  • Angelo Tartuferi. (2010). Giotto, život umělce. Praha.
  • Angiola Maria Romanini. (1988). Arte medievale in Italia. Firenze.
  • Antonio Paolucci, Ulderico Santamaria, Vittoria Cimino. (2016). Ricerche sul Polittico Stefaneschi. Giotto nella Pinacoteca Vaticana. Citt? del Vaticano, Milano.
  • Jaroslav Pešina. (1949). Giotto. Praha.
  • Maurizio De Luca. (2016). Verit? nascoste sui muri dei Maestri, Michelangelo, Raffaello, Perugino, Pintoricchio e gli altri in Vaticano. Roma.
  • Max Dvořák. (1946). Italské umění. Praha.
  • Miklós Boskovits. (1966). Frühe italienische Tafelbilder. Budapest.
  • Miklós Boskovits. (1975). Pittura fiorentina alla vigilia del Rinascimento 1370-1400. Firenze.
  • Pietro Scarpellini ? Maria Rita Silvestrelli. (2004). Pintoricchio. Milano.
  • Umberto Eco. (2005). Dějiny krásy. Praha.
  • Umberto Eco. (2007). Dějiny ošklivosti. Praha.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr
Fakulta: Filozofická fakulta Studijní plán (Verze): Dějiny výtvarných umění (2015) Kategorie: Teorie a dějiny umění 2 Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: -