Vyučující
|
|
Obsah předmětu
|
- princip fotografie, technické předpoklady vzniku média, techniky 19. století (Niépce,Daguerre, Bayard, Talbot). - člověk před objektivem (Archer, Disdéri, Nadar, Hill) - fotografie jako nástroj uchopení světa (du Camp, le Gray, Négre, Salzmann, Bisson) - válka jako skutečné utrpení (Fenton, Brady, O'Sullivan) - piktorialismus a Camera Work, počátky filmu a barevné fotografie - počátky avantgardní fotografie - surrealismus (Atget, Bellmer, Ray, Tabard) - konstruktivismus a nová věcnost (Bauhaus a Sovětská avantgarda) - fotografie jako svědek - počátky sociální fotografie (Hine, Evans, Lange, Strand)
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Přednášení, Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming)
- Domácí příprava na výuku
- 1 hodina za semestr
- Semestrální práce
- 8 hodin za semestr
- Účast na výuce
- 26 hodin za semestr
|
Výstupy z učení
|
Cílem předmětu je seznámit studenta s vývojem média fotografie od jeho počátků do dnešní doby. Pozornost je tak věnována technickým aspektům vzniku fotografie, její "proměny" z média utilitárního v médium umělecké. Dále je sledována souvislost vývoje fotografie v kontextu vývoje výtvarného umění jako celku.
Student by měl být schopen základní orientace v historických fotografických technikách, měl by umět vysvětlit jejich technologickou podstatu a vizuálně je rozpoznat. Dále by měl získat orientaci v dějinách umělecké fotografie a seznámit se s nejdůležitějšími osobnostmi a jejich dílem v kontextu výtvarného umění jako celku. V neposlední řadě by měl rozumět specifikům fotografie - v závislosti na její mechanické podstatě - a tím i svébytnému "čtení" takto vzniklých uměleckých děl.
|
Předpoklady
|
Základní orientace v dějinách umění.
|
Hodnoticí metody a kritéria
|
Ústní zkouška, Seminární práce
Odevzdání seminární práce, kolokvium.
|
Doporučená literatura
|
-
Daniela Mrázková. (1986). Příběh fotografie. Praha.
-
Michel Frizot (ed.). (1996). A New History of Photography. Köln.
-
Pavel Scheufler. (1993). Historické fotografické techniky. Praha.
-
William S. Johnson. (2010). Dějiny fotografie. Praha.
-
Yve?Alain Bois, Benjamin H. D. Buchloh, Hal Foster et al. (2007). Umění po roce 1900. Praha.
|