Cíle předmětu: Větší část přednášek je zaměřena na život a dílo Gian Lorenza Berniniho (1598-1680), které je nahlíženo v jeho univerzálnosti a ve smyslu "mikrohistorie" je sledováno v jeho úplnosti, stejně jako jeho umělecký a společenský význam. Jednotlivé realizace jsou důkladně konfrontovány s požadavky objednavatele a sledován je tak především jejich ikonologický rozměr. Následují přednášky o dalších osobnostech italského barokního sochařství (Stefano Maderno, Francesco Mochi, Francois Duquesnoy, Alessandro Algardi, Cosimo Fancelli, Ercole Ferrata, Antonio Raggi, Melchiore Caffa, Domenico Guidi, Pierre Legros ml., Camillo Rusconi). Tematické okruhy: 1. Stefano Maderno, S. Cecilia (1600). Počátky barokního sochařství v Římě. 2.-3. Gian Lorenzo Bernini, Monsignor Pedro de Foix Montoya (1621) . Portrét v sochařově díle. 4. Gian Lorenzo Bernini, Apollón a Dafné (1622-1624). Sochařovy práce pro kardinála Scipiona Borghese. 5.-6. Gian Lorenzo Bernini, Baldacchino (1624-1633). Umělcovo dílo v chrámu sv. Petra v Římě. 7. François Duquesnoy, S. Susanna (1629-1633). Barokní klasicismus v římském sochařství. 8.-9. Gian Lorenzo Bernini, Náhrobek papeže Urbana VIII. Barberini (1627-1647). Náhrobky v sochařově díle. 10. Gian Lorenzo Bernini, Fontana dei Quattro Fiumi (1648-1651). Fontány a obelisky v Berniniho tvorbě. 11.-12. Gian Lorenzo Bernini, Cappella Chigi (1652-1659). Berniniho kaple jako absolutní umělecké dílo. 13. Gian Lorenzo Bernini, Il Sangue di Cristo (1669). Bernini a Ars moriendi.
|