1. Úvod do restaurování, historický přehled. 2. Úvod do znalectví, historický přehled; základní pojmosloví. 3. Podstata uměleckého díla; fáze provázející existenci památky; škodlivé vlivy a druhy poškození památek; obecné zásady restaurátorského a konzervátorského zásahu; průběh restaurátorského zásahu. 4. Exaktní vědy v restaurování, konzervování a znalectví: historie využití exaktních věd; role historika umění v procesu; metody průzkumu uměleckých děl: invazivní, neinvaznivní a mikroinvazivní analýzy; elektromagnetické spektrum a typy záření. 5. Využití ultrafialového záření a radiografie při průzkumu uměleckých děl 6. Využití infračerveného záření při průzkumu uměleckých děl 7. Umělecká díla na dřevě, možnosti jejich průzkumu a restaurování 8. Umělecká díla na plátně, druhy retuší; patina; snímání laků. 9. Komplexní rozbor konkrétního uměleckého díla, olejomalba na dřevě 10. Komplexní rozbor konkrétního uměleckého díla, olejomalba na plátně 11. Komplexní rozbor konkrétního uměleckého díla, nástěnná malba 12. Počátky moderního restaurování v českých zemích a Vincenc Kramář. Charakteristika československé restaurátorské školy a Bohuslav Slánský. Evropské srovnání a Cesare Brandi. Základní literatura: Milena Bartlová, Malířské vrstvy z pohledu historika umění středověku, in: Technologia Artis IV, č. 1, 2006, s. 69-71. Milena Bartlová, Mohou být materiálové analýzy pevnou oporou uměleckohistorického hodnocení?, in: Acta Artis Academica, 2014, s. 147-152. Cesare Brandi, Teorie restaurování, Kutná Hora 2000. Joyce Hill Stoner - Rebecca Rushfield (edd.), Conservation of Easel Paintings, New York 2012. Ivo Hlobil, Na základech konzervativní teorie české památkové péče: výbor z textů, Olomouc 2008. Erma Hermens, Technical Art History: The Synergy of Art, Conservation and Science, in: Matthew Rampley et al. (edd.), Art History and Visual Studies in Europe. Transnational Discourses and National Frameworks, Leiden 2012, s. 151-165. Ivana Kopecká - Eva Svobodová, Metody průzkumu historických materiálů, Praha 2019. Salvador Mu?oz Vi?as, Současná teorie konzervování, Pardubice 2015. Doporučená literatura: Barbora Hřebíčková, Recepty starých mistrů, Brno 2017. Nicholas Eastaugh - Valentine Walsh, Pigment Compendium: Optical Microscopy of Historical Pigments, London 2013. Bohuslav Slánský, Technika malby, sv. I-II, Praha 1953. Bohuslav Slánský, Technika v malířské tvorbě, Praha 1976.
|
Předmět má poskytovat studentům dějin umění základní přehled teorie a praxe ve sféře restaurování a interdisciplinárního průzkumu uměleckých děl. Studenti si nejprve osvojí poznatky o vzniku evropských restaurátorských škol a o historické a současné situaci tohoto oboru v Česku a na Slovensku. Výučba je dále zaměřena na případy spolupráce historika umění, restaurátora a technologa při výzkumech výtvarných, historických a technických specifik uměleckých děl. Student bude obeznámen s klíčovými restaurátorskými postupy pro restaurování závěsného obrazu, díla na papíru, nástěnné malby, dřevěné a kamenné sochy. Absolvent předmětu musí být ve výsledku schopný náležitě vyhodnotit technický stav díla, druh, adekvátnost a kvalitu základních restaurátorských procedur, a rozumět výsledkům optických a materiálových průzkumů na úrovni, požadované závěrečnou zkouškou pro uzavření předmětu.
Předmět poskytne studentům dějin umění základní přehled teorie a praxe ve sféře restaurování a interdisciplinárního průzkumu uměleckých děl.
|