Název předmětu | Dějiny světové fotografie 20. století 1 |
---|---|
Kód předmětu | DVU/BSFB1 |
Organizační forma výuky | Přednáška + Seminář |
Úroveň předmětu | Bakalářský |
Rok studia | nespecifikován |
Semestr | Zimní |
Počet ECTS kreditů | 3 |
Vyučovací jazyk | Čeština |
Statut předmětu | Povinně-volitelný |
Způsob výuky | Kontaktní |
Studijní praxe | Nejedná se o pracovní stáž |
Doporučené volitelné součásti programu | Není |
Vyučující |
---|
|
Obsah předmětu |
1. Předpoklady vzniku fotografie, základní principy fotografie, první fotografové (Niépce, Daguerre, Talbot, Bayard). 2. Rozšíření fotografie, technika mokrého kolodiového procesu, první ateliéry (Archer, Disdéri, Nadar). 3. Fotografie jako prostředek poznání du Camp, le Gray, Négre, bratři Bissonové). 4. Fotografie 19. století a věda, fotografie pohybu (Muybridge, Marey), počátky filmu. 5. Počátky piktorialismu a jeho kořeny ve viktoriánské estetice 19. století, ušlechtilé tisky. 6. Evropský piktorialismus a jeho autoři. 7. Americký piktorialismus, okruh autorů okolo Alfreda Stieglitze a časopisu Camera Work. 8. Východiska avantgardy a počátky avantgardní fotografie. 9. Konstruktivismus a nová věcnost, Bauhaus a sovětská avantgarda. 10. Surrealismus a fotografie. 11. Počátky sociálního dokumentu (Riss, Hine, Strand). 12. Farm Security Administration. 13. Další formy reportáže a dokumentu; solitéři Weegee, Lartigue, Sander.
|
Studijní aktivity a metody výuky |
Přednášení
|
Výstupy z učení |
Cíle předmětu: Student by si měl osvojit základní znalosti technologického vývoje média fotografie v 19. století a s tím souvisejícími kreativními mantinely jednotlivých autorů, dále by měl získat základní znalosti o nejdůležitějších směrech fotografie a jejich stěžejních autorech a to v kontextu umění jako celku.
Student by měl být schopen základní orientace v historických fotografických technikách, měl by umět vysvětlit jejich technologickou podstatu a vizuálně je rozpoznat. Dále by měl získat orientaci v dějinách umělecké fotografie a seznámit se s nejdůležitějšími osobnostmi a jejich dílem v kontextu výtvarného umění jako celku. V neposlední řadě by měl rozumět specifikům fotografie - v závislosti na její mechanické podstatě - a tím i svébytnému "čtení" takto vzniklých uměleckých děl. |
Předpoklady |
Základní orientace v dějinách umění
|
Hodnoticí metody a kritéria |
Ústní zkouška, Seminární práce
Odevzdání seminární práce a úspěšné absolvování kolokvia. |
Doporučená literatura |
|
Studijní plány, ve kterých se předmět nachází |
Fakulta | Studijní plán (Verze) | Kategorie studijního oboru/specializace | Doporučený semestr | |
---|---|---|---|---|
Fakulta: Filozofická fakulta | Studijní plán (Verze): Teorie a dějiny výtvarných umění (2019) | Kategorie: Teorie a dějiny umění | 2 | Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: Zimní |