Předmět: Dějiny světové fotografie 20. století 1

» Seznam fakult » FIF » DVU
Název předmětu Dějiny světové fotografie 20. století 1
Kód předmětu DVU/BSFB1
Organizační forma výuky Přednáška + Seminář
Úroveň předmětu Bakalářský
Rok studia nespecifikován
Semestr Zimní
Počet ECTS kreditů 3
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu Povinně-volitelný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Bártl Lukáš, Mgr. Ph.D.
Obsah předmětu
1. Předpoklady vzniku fotografie, základní principy fotografie, první fotografové (Niépce, Daguerre, Talbot, Bayard). 2. Rozšíření fotografie, technika mokrého kolodiového procesu, první ateliéry (Archer, Disdéri, Nadar). 3. Fotografie jako prostředek poznání du Camp, le Gray, Négre, bratři Bissonové). 4. Fotografie 19. století a věda, fotografie pohybu (Muybridge, Marey), počátky filmu. 5. Počátky piktorialismu a jeho kořeny ve viktoriánské estetice 19. století, ušlechtilé tisky. 6. Evropský piktorialismus a jeho autoři. 7. Americký piktorialismus, okruh autorů okolo Alfreda Stieglitze a časopisu Camera Work. 8. Východiska avantgardy a počátky avantgardní fotografie. 9. Konstruktivismus a nová věcnost, Bauhaus a sovětská avantgarda. 10. Surrealismus a fotografie. 11. Počátky sociálního dokumentu (Riss, Hine, Strand). 12. Farm Security Administration. 13. Další formy reportáže a dokumentu; solitéři Weegee, Lartigue, Sander.

Studijní aktivity a metody výuky
Přednášení
  • Účast na výuce - 26 hodin za semestr
  • Příprava na zápočet - 8 hodin za semestr
  • Semestrální práce - 6 hodin za semestr
Výstupy z učení
Cíle předmětu: Student by si měl osvojit základní znalosti technologického vývoje média fotografie v 19. století a s tím souvisejícími kreativními mantinely jednotlivých autorů, dále by měl získat základní znalosti o nejdůležitějších směrech fotografie a jejich stěžejních autorech a to v kontextu umění jako celku.
Student by měl být schopen základní orientace v historických fotografických technikách, měl by umět vysvětlit jejich technologickou podstatu a vizuálně je rozpoznat. Dále by měl získat orientaci v dějinách umělecké fotografie a seznámit se s nejdůležitějšími osobnostmi a jejich dílem v kontextu výtvarného umění jako celku. V neposlední řadě by měl rozumět specifikům fotografie - v závislosti na její mechanické podstatě - a tím i svébytnému "čtení" takto vzniklých uměleckých děl.
Předpoklady
Základní orientace v dějinách umění

Hodnoticí metody a kritéria
Ústní zkouška, Seminární práce

Odevzdání seminární práce a úspěšné absolvování kolokvia.
Doporučená literatura
  • Daniela Mrázková. (1986). Příběh fotografie. Praha.
  • Michel Frizot. (1996). A New History of Photography. Koln.
  • Pavel Scheufler. (1993). Historické fotografické techniky. Praha.
  • Rudolf Skopec. (1963). Dějiny fotografie od nejstarších dob k dnešku. Praha.
  • Rudolf Skopec. (1960). Nadar. Praha.
  • Yve Alain Bois ? Benjamin H. D. Buchloh ? Hal Foster. (2007). Umění po roce 1900. Praha.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr
Fakulta: Filozofická fakulta Studijní plán (Verze): Teorie a dějiny výtvarných umění (2019) Kategorie: Teorie a dějiny umění 2 Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: Zimní