Vyučující
|
-
Jakubec Ondřej, prof. Mgr. Ph.D.
|
Obsah předmětu
|
Tematické okruhy: 1. Biografický model dějin umění. 2. Formálně-analytická metoda. 3. Ikonograficko-ikonologický přístup. 4. Kulturně-historické přístupy. 5. Sociálněvědné přístupy. 6. Psychoanalytický přístup. 7. Kritické dějiny umění. 8. Sémiotika - umění jako znak. 9. Hans Belting a "konec dějin umění (?)." 10. Bildwissenschaft a visual studie. 11. Neurovědy a kognitivní vědy. 12. Kulturní vědy a dějiny umění.
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Přednášení
|
Výstupy z učení
|
Cíle předmětu: Přednáškový kurz navazuje na základní historiografickou charakteristiku, kterou poskytly předcházející předměty "Historiografie dějin umění 1-2" s cílem představit v základním přehledu hlavní metodologické postupy a nástroje dějin umění. Cílem není komplexní teoretická analýza, což je předmětem až magisterského kurzu, ale spíše propedeutické uvedení do metodologických možností dějin umění.
Studenti budou ovládat základní metodologické nástroje dějin umění.
|
Předpoklady
|
Vynikající znalost historiografie dějin umění.
|
Hodnoticí metody a kritéria
|
Ústní zkouška
Znalost příslušných textů, účast na diskusi. Docházka nejméně 80%.
|
Doporučená literatura
|
-
Belting, H. Konec dějin umění. Praha 2000..
-
Iggers, G. (2002). Dějepisectví ve 20. století. Od vědecké objektivity k postmoderní výzvě.. Praha.
-
Ján Bakoš. (2004). Štyri trasy metodológie dejín umenia. Bratislava.
-
Jiří Kroupa. (2010). Metody dějin umění. Metodologie dějin umění 2. Brno.
-
Kesner, L. (ed.). (1997). Vizuální teorie. Současné anglo-americké myšlení o výtvarných dílech. Jinočany 1997.. H & H, Jinočany .
-
Laurie Schneider Adams. (1996). The Methodologies of Art. Boulder.
-
Michael Baxandall. (1988). Painting and Experience in Fifteenth Century Italy. A primer in the social history of pictorial space. Oxford.
-
Panofsky, E. Význam ve výtvarném umění. Praha 1981..
-
Robert Nelson ? Richard Shiff (edd.). (2004). Kriticke? pojmy deji?n umenia. Bratislava.
-
Schapiro, M. (2006). Dílo a styl. Praha: Argo.
-
Tomáš Pospiszyl (ed.). (1998). Před obrazem. Antologie americké výtvarné teorie a kritiky. Praha.
|