1/ předpoklady vzniku fotografie a jeho kulturně-historický kontext 2/ fotografie a konstrukce moderní vědy 3/ spory o médium 4/ ušlechtilé techniky kontra "čistá fotografie" 5/ aura originality, umělecké dílo 6/ fotografie a umělecká kritika 7/ fotografie a avantgarda 8/ fotografie a estetika/ dějiny umění 9/ utváření "pohledu" a "čtení fotografie" 10/ každodennost ve fotografie a estetika každodennosti 11/ fotografie jako únik a popření 12/ nástroje emancipace - fotografie a politika 13/ závěrečná rozprava Literatura: Povinná: Anděl, Jaroslav, Česká fotografie 1840-1950: Příběh moderního média, Praha 2004. Batchen, Geoffrey, Negative/Positive: A History of Photography, Londýn - New York 2021. Birgus, Vladimír - Scheufler, Pavel, Česká fotografie v datech 1839-2019, Praha 2021. Birgus, Vladimír - Mlčoch, Jan, Česká fotografie 20. století, Praha 2010. Burgin, Victor (ed.), Thinking Photography, London 1982. Císař, Karel (ed.), Co je to fotografie? Praha 2004. Lahoda, Vojtěch - Nešlehová, Mahulena (edd.), Dějiny českého výtvarného umění IV: 1890-1938, Praha 1998. Skopec, Rudolf, Dějiny fotografie v obrazech od nejstarších dob k dnešku, Praha 1963. Doporučená: Barthes, Roland, Světlá komora: poznámka k fotografii [doslov Miroslav Petříček], Praha 2005. Benjamin, Walter, Umělecké dílo ve věku své technické reprodukovatelnosti (1936), in: Benjamin, Walter, Dílo a jeho zdroj, Praha 1979, s. 17-47; dostupné online: https://monoskop.org/images/0/06/Benjamin_Walter_1936_1979_Umelecke_dilo_ve_veku _sve_technicke_reprodukovatelnosti.pdf; příp. další vydání. Edwards, Elizabeth - Morton, Christopher (eds.), Photographs, Museums, Collections: Between art and information, Londýn 2015. Frizot, Michel (ed.), A New History of Photography, Konemann UK Ltd. 1998. Scruton, Roger, Estetické porozumění: Eseje o filozofii, umění a kultuře, Brno 2005. Sontag, Susan, O fotografii, Brno 2002.
|
Kurz se věnuje dějinám a teorii fotografie. Je rozdělen do dvou semestrů, sestává z přednášek, diskusí, návštěv ateliérů a výstav. Jeho cílem je nabídnout základní vhled do problematiky technického obrazu. Využívá pro to nástroje současné analytické estetiky (diskuse o umělecké a estetické hodnotě fotografie), kurátorské praxe (proces etablování média, vznik prvních sbírek) a vlastních dějin fotografie, zahrnujících vedle dějin média také obecnější kontext technologických, filozofických a sociálních znalostí, resp. reflektujících proces jejich utváření.
Student by měl být po absolvování kurzu schopen kriticky přistupovat k médiu fotografie, zařadit je do širšího kontextu vizuální kultury, resp. umění, aplikovat základní postupy a strategie dějin umění a přidružených disciplín a orientovat se v nově se ustavujících dějin fotografie.
|