Vyučující
|
-
Zapletalová Jana, doc. PhDr. Ph.D.
|
Obsah předmětu
|
Tematické okruhy: Benátky 1550-1618: pozdní Tizian, Veronese, Bassanové, Tintoretto a následovníci. Florencie od Cosima I. po Francesca I.: manýristé, Agnolo Bronzino, Giorgio Vasari, Giovanni Balducci zv. Cosci, Santi di Tito, Alessandro Allori, Studiolo v Palazzo Ducale, Uffizi. Tridentský koncil a nové požadavky na malíře. Nová typologie obrazu v protireformačním období. Gabriele Paleotti a umělci v Bologni před "reformou" Carracciů. Nová typologie obrazu v protireformačním období. Gabriele Paleotti a umělci v Bologni 1575-1609; "reforma" Carracciů. Federico Barocci. Annibale, Ludovico a Agostino Carracci před rokem 1600. Řím 1592-1606: Caravaggio I. Řím 1600-1609: Annibale Carracci, Palazzo Farnese. Caravaggisté v Římě: Bartolomeo Manfredi, Orazio Gentileschi, Jusepe Ribera, Honthorst, Carlo Saraceni. Řím 1600-1630: Albani, Domenichino, Lanfranco, Guercino, Rubens. Guido Reni v Bologni a v Římě. Přednáškové bloky se v LS 2021/2022 konají v níže uvedených termínech: 2. týden: 22. února 3. týden: 1. března 6. týden: 22. března 8. týden: 5. dubna 10. týden: 19. dubna 12. týden: 3. května
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Přednášení, Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Metody práce s textem (učebnicí, knihou)
- Domácí příprava na výuku
- 12 hodin za semestr
- Příprava na zkoušku
- 10 hodin za semestr
- Účast na výuce
- 26 hodin za semestr
- Účast na výuce
- 0 hodin za semestr
|
Výstupy z učení
|
Přednášky a semináře věnované typům a proměnám malířství v jeho hlavních evropských centrech včetně Čech a Moravy od poloviny 16. do třetiny 17. století, především v Římě, Bologni, Florencii, Benátkách, Neapoli, Janově a Turíně. Odlišnost lokálních škol, význam městských center malířství a jejich vztahy jsou sledovány ve výměně podnětů, v působení vůdčích uměleckých osobností, v souvislosti se soudobým děním v literatuře, divadle a hudbě a ve struktuře domácího mecenátu, sběratelství a zakázek spolu se stopami činnosti cizích umělců v Čechách a na Moravě.
Získání hlubších znalostí z oblasti barokního malířství v Itálii v jeho hlavních uměleckých centrech od poloviny 16. století do poloviny 18. století, především v Římě, Bologni, Florencii, Benátkách a Neapoli.
|
Předpoklady
|
Zájem o problematiku.
|
Hodnoticí metody a kritéria
|
Seminární práce
Aktivní příprava na výuku, aktivita v hodinách, seminární práce.
|
Doporučená literatura
|
-
Andrea Emiliani and Michela Scolaro (eds.). (1991). Od Correggia ke Crespimu. Malířství 16.-18. století v Emilii a Romagni. Da Correggio a Crespi. Pittura dal Cinquecento al Settecento in Emilia e in Romagna. Bologna.
-
Ladislav Daniel (ed.). (1996). Benátčané. Malířství 17. a 18. století z českých a moravských sbírek. Milano.
-
Ladislav Daniel. (2002). Florenťané. Umění z doby medicejských velkovévodů. Praha.
-
Ladislav Daniel. (1995). Mezi erupcí a morem. Malířství v Neapoli 1631?1656. Praha.
-
Steffi Roettgen. (2007). Wandmalerei in Italien: Barock und Aufklärung, 1600?1800. München.
|