Předmět: Evropské sběratelství a sběratelé 17. století

» Seznam fakult » FIF » DVU
Název předmětu Evropské sběratelství a sběratelé 17. století
Kód předmětu DVU/BESS
Organizační forma výuky Přednáška
Úroveň předmětu Magisterský
Rok studia nespecifikován
Semestr Zimní a letní
Počet ECTS kreditů 3
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu Povinně-volitelný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Kindl Miroslav, Mgr. Ph.D.
Obsah předmětu
nespecifikováno

Studijní aktivity a metody výuky
nespecifikováno
Výstupy z učení
Sběratelství má své kořeny ve starověku, kdy z počátku úzce souviselo s přípravou na posmrtný život. Ptolemaiovská Alexandrie byla centrem vzdělanosti a v Mouseionu, respektive proslulé knihovně, byla uložena nejrozsáhlejší kolekce papyrových svitků starověkého světa. Římský antický svět toužil po památkách řeckého sochařství a po vzoru Alexandrijské knihovny i shromáždění vědění světa. Středověcí vladaři se obklopovali sbírkami ostatků svatých a v jeho pozdní fázi i kultivovanějšími formami jako např. iluminovanými rukopisy. Na sklonku 15. a především v průběhu 16. století počaly umělecké kabinety a galerie systematicky budovat bohaté patricijské rodiny v Itálii - Medici, Gonzaga, Farnese, Borghese a další. Velice brzy se k nim přidali Habsburkové. Zatímco sbírky obrazů byly spíše než s trhem a systematickými nákupy svázány s rodinou a uměleckým mecenátem, byl v renesanci znovu otevřen koncept všeho vědění světa, který dovolil rozvoji kabinetů kuriozit (camera delle meraviglie, gabinetto delle curiosit?, Wunderkammer, Kunstkammern ad.) - koncept makrokosmu v mikrokosmu. Více i méně systematicky se tak v jediné galerii vedle sebe hromadila umělecká díla a artefakty, ke kterým měl jejich majitel často osobní vztah, a které později začal využívat k sebereprezentaci. Raný novověk a především 17. století jsou v mnoha ohledech obdobím iniciačním. Na základech dvou století renesance se nerozvíjí pouze sběratelství ale také velké množství vědních oborů. Umění se komercionalizuje a v průběhu 17. století jsou rozprodány celé velké soubory desetiletí hromaděných rodinných sbírek. Umění se stává předmětem finančních spekulací - rodí se skutečný trh s uměním. Přednáška představí nejdůležitější sběratele 17. století, nejkvalitnější sbírky a principy raně novověkého trhu s uměleckými předměty.
Základní orientace v oblasti sběratelství 17. století. Pochopení specifik 17. století a jejich vlivu na vývoj konceptu sbírky a sběratelství.
Předpoklady
Orientace ve slohovém vývoji a základní historii 17. století

Hodnoticí metody a kritéria
nespecifikováno
Doporučená literatura


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr
Fakulta: Filozofická fakulta Studijní plán (Verze): Dějiny výtvarných umění (2017) Kategorie: Teorie a dějiny umění - Doporučený ročník:-, Doporučený semestr: -
Fakulta: Filozofická fakulta Studijní plán (Verze): Teorie a dějiny výtvarných umění (2019) Kategorie: Teorie a dějiny umění - Doporučený ročník:-, Doporučený semestr: -