Vyučující
|
-
Michalčáková Jana, Mgr. Ph.D. et Ph.D.
|
Obsah předmětu
|
Tematické okruhy: 1. Úvod do studia předmětu. Historiografie výtvarných materiálů a technik. 2. Starověké znalosti ve službách středověkých mistrů, středověké technické traktáty. 3. Přežívání antických technik, recyklace materiálů. 4. Středověké technologie zpracování kovů a šperků. 5. Mozaika, její vývoj a zeměpisné a chronologické odlišnosti. 6. Umění iluminace. Výrobní postupy iluminovaných rukopisů. 7. Stavební hutě a stavební procesy. 8. Technologie zpracování kamene v architektuře, sochařství a kamenictví. 9. Umělecké zpracování skla. 10. Vývoj a charakterizace nástěnné malby. 11. Vývoj, charakterizace a specifika fresky. 12. Barva, pigment a barvivo. Barevné povrchy v umění a architektuře.
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Aktivizující (simulace, hry, dramatizace)
|
Výstupy z učení
|
Cíle předmětu: Koncepčním cílem předmětu je postihnutí základní problematiky uměleckých výtvarných technik v rámci evropského kontinentu. Předmět bude klást důraz na analýzu uměleckého díla nejen coby nosiče informačního obsahu, ale bude se věnovat vypovídající hodnotě materiálů, z nichž je dílo vytvořeno, technikám a procesům jeho tvorby a vzniku. Tyto znalosti představují nezbytný klíč k pochopení tvůrčích mechanismů vzniku uměleckého díla, vedou k porozumění konfrontace umělce s materiálem za účelem jeho využití, jeho podřízení nebo podřízení se mu v rámci uměleckých výrazových potřeb. Výsledkem bude obohacení budoucích historiků umění o informace nezbytné k interakci s restaurátory a s novými diagnostickými technikami, které v dnešní době zažívají novou vlnu rozvoje a kladou stále vyšší požadavky na znalosti v oboru.
Předmět budoucí historiky umění obohatí o informace z oblasti výtvarných technik, které jsou nezbytné pro interakci s restaurátory i s novými diagnostickými technikami.
|
Předpoklady
|
nespecifikováno
|
Hodnoticí metody a kritéria
|
Analýza výkonů studenta
Předpokladem pro účast na kolokviu bude docházka nejméně 80 %. V rámci kolokvia bude ověřena znalost přednášené problematiky. Bude rovněž hodnocena prezentace seminární práce, jejíž součástí bude rozbor materiálů a techniky a jejich hodnocení v rámci vybraného uměleckého díla.
|
Doporučená literatura
|
-
Barbora Hřebíčková. (2006). Recepty starých mistrů. Brno.
-
Bohuslav Slánský. (1953). Technika malby I-II. Praha.
-
Bohuslav Slánský. (1976). Technika v malířské tvorbě. Praha.
-
Cennino Cennini. (1946). Kniha o umění středověku. Praha.
-
Eva Šimůnková ? Tatiana Bayerová. (2014). Pigmenty. Praha.
-
Georges Duby. (2002). Věk katedrál, umění a společnost 980?1420. Praha.
-
Henri Focillon. (1936). Život tvarů = (La vie des formes). Praha.
-
Jacques Le Goff. (2005). Kultura středověké Evropy, s. 202?250.. Praha.
-
Magdalena Urbanová. (2013). Smalt ve výtvarné tvorbě. Praha.
-
Milena Bartlová. (2006). Malířské vrstvy z pohledu historika umění středověku, in Technologia Artis, s. 69?71.. Praha.
-
Milena Bartlová. (2014). Mohou být materiálové analýzy pevnou oporou uměleckohistorického hodnocení?, in: Technologia Artis, s. 147?152.. Praha.
-
Plinius Starší. (1974). Kapitoly o přírodě = (Naturalis historiae libri XXXVII),. Praha.
-
Robert Halleux. (1990). Pigments et colorants de l'Antiquité et du Moyen Age; teinture, peinture, enluminure, études historiques et physico-chimiques.
|