1. "Současnost" jako pojem 2. Svět umění: základní pojmy a interpretační strategie 3. Horizontální dějiny umění: globální a lokální kontext 4. Umění a společnost: umění a politika 5. Materiální obrat: od realizace k projektu, od originality k autenticitě 6. Performativní obrat: umění a filozofie 7. Kdo je tady umělec? DIY, umění a popkultura 8. Revokace médií: stará média 9. Revokace médií II: nová média a rozšířené světy 10. Současné umění jako interdisciplinární praxe: umělecký výzkum 11. Institucionální kritika a umělecký provoz 12. Diskurzivní kurátorská praxe 13. Angažované formy umění: hodnotové měřítko Povinná literatura: Julieta Arada - Brian Kuan Wood - Anton Vidokle (edd.), What is Contemporary Art?, Berlin 2010. Alexander Dumbadze - Suzanne Hudson, Contemporary Art - 1989 to the Present, Chichester 2018. Richard Meyer, What Was Contemporary Art?, Cambridge 2013. Terry Smith, What is Contemporary Art?, Chicago 2009. Kristine Stiles (ed.), Theories and Documents of Contemporary Art: A Sourcebook of Artists' Writings, Berkley 2012. Doporučená literatura: Hans Belting, Konec dějin umění, Praha 2000. Hans Belting - Andrea Buddensieg (edd.), The Global Art World. Audiences, Markets, and Museums, Ostfildern 2009. John Berger, O pohledu, Praha 2012. Guy Debord, Společnost spektáklu, Praha 2007. Ana Janevski - Roxana Marcoci - Ksenia Nouril (edd.), Art and Theory of Post-1989 Central and Eastern Europe: A Critical Anthology, New York 2018. Hal Foster, Anti-Aesthetic, New York 1998. Hal Foster, The Return of the Real. The Avant-Garde at the End of the Century, Chicago 1996. Suzi Gablik, Selhala moderna?, Olomouc 1995. Amelia Jones (ed.), The Feminism and Visual Culture Reader, London 2003. Ladislav Kesner (ed.), Vizuální teorie, Praha 1997. Nicholas Mirzoeff, Úvod do vizuální kultury, Praha 2012. Martina Pachmanová (ed.), Neviditelná žena. Antologie současného amerického myšlení o feminismu, dějinách a vizualitě, Praha 2002. Peter Weibel - Andrea Buddensieg (edd.), Contemporary Art and the Museum. A Global Perspective, Ostfildern 2007.
|
Kurz je věnovaný hlavním tendencím, trendům a strategiím umění přelomu 20. a 21. století, jeho vnímání, kritické reflexi a hodnocení. Pozornost bude věnována současnému světu umění a okolnostem uměleckého provozu, kurátorské praxi a způsobům komunikace uměleckého díla jako otevřené struktury s nestabilním významem. Využíván přitom bude aparát současných věd o obraze a estetiky jako teorie kritického hodnocení. Součástí kurzu budou pravidelné návštěvy výstav, muzejních sbírek i ateliérů.
Základní orientace na poli současného umění; seznámí se se základními pojmy, jejich správné užití; rozvíjení dovednosti recepce a interpretace uměleckých děl.
|