Předmět: Umění první poloviny 20. století

» Seznam fakult » FIF » DVU
Název předmětu Umění první poloviny 20. století
Kód předmětu DVU/B3B05
Organizační forma výuky Přednáška
Úroveň předmětu Bakalářský
Rok studia nespecifikován
Semestr Zimní
Počet ECTS kreditů 5
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu Povinně-volitelný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Hrabová Martina, Mgr. Ph.D.
Obsah předmětu
1. Východiska umění 20. století, pojmy a metodologie 2. Hnutí Arts and Crafts, secese a úloha ornamentu 3. Počátky abstraktního výrazu 4. Fauvismus a expresionismus 5. Kubismus, futurismus 6. Sovětská avantgarda, konstruktivismus a suprematismus 7. Evropské meziválečné avantgardy 8. Jedinečnost a reprodukovatelnost v umění (fotografie, Taylorismus, sériová výroba) 9. Reforma v uměleckém vzdělávání: Bauhaus 10. Skupina De Stijl a holandský neoplasticismus 11. Dada v Evropě a USA, surrealismus 12. Art deco, neoklasicismus a sociální tendence 20. a 30. let 13. Umění v době války, ideologií a totality Povinná literatura: Walter Benjamin, Umělecké dílo ve věku své technické reprodukovatelnosti, in Martin Ritter (ed.), Walter Benjamin, Výbor z díla I. - Literárněvědné studie, Praha 2009, s. 299-327. Timothy O. Benson - Eva Forgács (edd.), Between Worlds: a Sourcebook of Central European Avant-Gardes 1910-1930, Cambridge, Mass. 2002. Timothy O. Benson - Monika Krol - Péter Nádas (edd.), Central European Avant-Gardes: Exchange and Transformation 1910-1930, Los Angeles - Cambridge, Mass. 2003. Amy Dempsey, Umělecké školy, směry, styly a hnutí: encyklopedický průvodce moderním uměním, Praha 2002. Hal Foster - Rosalind Krauss - Yve-Alan Bois - Benjamin H. D. Buchloh - David Joselit, Umění po roce 1900, Praha 2015. Charles Harrison - Paul Wood (edd.), Art in Theory 1900-2000. An Anthology of Changing Ideas, Oxford 2002. Rosalind E. Krauss, The Originality of the Avant-Garde and Other Modernist Myths, Cambridge 1985. Kol. aut., Dějiny českého výtvarného umění III, 1780-1890; IV, 1890-1938; V, 1939-1958; VI, 1958-2000, Praha 2001-2007. Jiří Ševčík - Pavlína Morganová - Dagmar Svatošová (edd.), České umění 1938-1989, programy, kritické texty, dokumenty, Praha 2001. Ingo F. Walther (ed.), Art of the 20th Century, Köln - London 1998. Doporučená literatura: John Berger, Způsoby vidění, Praha 2016. Anna Bokov, Avant-Garde as Method. Vkhutemas and the Pedagogy of Space, 1920-1930, Zurich 2020. T. J. Clark, Farewell to an Idea. Episodes from a History of Modernism, New Haven ?- London 1999. Lada Hubatová-Vacková, Tiché revoluce uvnitř ornamentu: studie z dějin uměleckého průmyslu a dekorativního umění v letech 1880-1930, Praha 2011. Miroslav Lamač, Myšlenky moderních malířů, Praha 1989. Christopher Long, Eseje o Adolfu Loosovi, Praha 2019. Martina Pachmanová, Civilisovaná žena: Ideál i paradox prvorepublikové vizuální kultury, Praha 2021. Anna Pravdová, A zastihla je noc: čeští výtvarní umělci ve Francii 1938-1945, Praha 2009. Marie Rakušanová, Bohumil Kubišta a Evropa, Praha 2021. Marie Rakušanová (ed.), Křičte ústa! Předpoklady expresionismu, Praha 2007. Meyer Schapiro, Modern Art, 19th and 20th Centuries, New York 1978. Markéta Svobodová, Bauhaus a Československo 1919-1938: studenti / koncepty / kontakty, Praha 2017. Petr Wittlich, Rodin, Praha 2022. Petr Wittlich, Česká secese, Praha 2000 (či jiné vydání).

Studijní aktivity a metody výuky
nespecifikováno
Výstupy z učení
Kurz je zaměřený na klíčové umělecké směry a osobnosti moderního umění v časovém rozmezí let 1900-1945 s důrazem na radikální proměny, které přinesly umělecké avantgardy. Vybraná témata představí v kontextu kulturního a politického vývoje, dobových uměleckých teorií a aktuálního odborného diskurzu. Bude sledovat všechny umělecké druhy v euroamerickém prostoru s příklady z českého umění. Vedle hlavních směrů je zaměřený na umělecké školy, ve kterých se rozvíjely všechny formy umění ve vzájemné provázanosti, na význam světových výstav, téma umění v době světových válek a zvratů, jaké války přinesly do dalšího uměleckého vývoje (technický pokrok, totalitní režimy, umění a ideologie, dekolonizace a nutná změna perspektivy). Cílem kurzu je seznámit studenty s periodizací umění v daném časovém úseku a s pojmy potřebnými k pochopení základních problémů a otázek spojených s množstvím proudů v moderním umění. Kurz si současně klade za cíl rozvíjet dovednosti v nahlížení na umělecké dílo, jeho recepci a interpretaci.
Orientace v klíčových uměleckých směrech, hnutích a osobnostech moderního umění v časovém rozmezí let 1900-1945; rozvíjení dovednosti recepce a interpretace uměleckých děl.
Předpoklady
Zájem o danou problematiku; základní orientace v obecných dějinách Evropy

Hodnoticí metody a kritéria
nespecifikováno
Písemná práce a referát; ústní zkouška ověřující znalost probírané problematiky. Docházka nejméně 80%.
Doporučená literatura


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr
Fakulta: Filozofická fakulta Studijní plán (Verze): Uměnovědná studia (2024) Kategorie: Teorie a dějiny umění 3 Doporučený ročník:3, Doporučený semestr: Zimní
Fakulta: Filozofická fakulta Studijní plán (Verze): Teorie a dějiny výtvarných umění (2023) Kategorie: Teorie a dějiny umění 3 Doporučený ročník:3, Doporučený semestr: Zimní
Fakulta: Filozofická fakulta Studijní plán (Verze): Dějiny umění a památková péče (2023) Kategorie: Teorie a dějiny umění 3 Doporučený ročník:3, Doporučený semestr: Zimní
Fakulta: Filozofická fakulta Studijní plán (Verze): Uměnovědná studia (2019) Kategorie: Teorie a dějiny umění 3 Doporučený ročník:3, Doporučený semestr: Zimní