Předmět: Středověké umění mezi reprezentací a kultem

» Seznam fakult » FIF » DVU
Název předmětu Středověké umění mezi reprezentací a kultem
Kód předmětu DVU/B2B05
Organizační forma výuky Přednáška + Seminář
Úroveň předmětu Bakalářský
Rok studia nespecifikován
Semestr Zimní
Počet ECTS kreditů 5
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu Povinně-volitelný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Horníčková Kateřina, PhDr.
Obsah předmětu
1. Pozdně středověké umění v kontextu zbožnosti a liturgie. Proměna obsahů - kult eucharistie. Počátky gotického umění v Île-de-France do 1200 2. Gotická katedrála jako universum. Evropská katedrální centra 13. století 3. Pozdně gotické umění 13.-15. století. Pozdně gotická katedrála a kostel - architektura, sochařství a sklomalba 4. Umění reformních a žebravých řádů. Klášter a řeholní život. Cisterciáci, františkáni, dominikáni 5. Dvorské umění 13.-15. století ve Francii, Itálii a střední Evropě. Vývojové tendence, internacionální sloh 6. Dvůr, město, klášter. Umění jako reprezentace. Rezidenční město 7. Středověký obraz jako médium I: středověká desková malba 8. Středověký obraz jako médium II: úvod do studia rukopisů, typologie a vývoj výzdoby. Středověká bibliofilie a rukopisy kolem 1400 9. Kult Božího těla v pozdním středověku a jeho památky 10. Středověký patronát 11. Středověký obraz jako médium III: Obraz jako problém ve středověku; středověký ikonoklasmus 12. Pozdně středověké expresivní tendence v umění střední Evropy (15. - poč. 16. st.) 13. Originál, kopie, dílenská produkce. Původnost středověkých děl Povinná literatura: Michael Camille, Gothic Art. Visions and Revelations of the Medieval World, London 1996. Rudolph Conrad, Companion to medieval art. Romanesque and Gothic, Northern Europe, Oxford 2019. Nicola Coldstream, Medieval Architecture, Oxford 2002. Herbert Kessler, Seeing Medieval Art, Toronto 2004. Andrew C. Martindale, Gothic art, London 1993. Elisabeth Sears - Thelma K. Thomas, Reading Medieval Images, Michigan 2002. Rolf Toman (ed.), Gotika - Architektura, sochařství, malířství, Praha 2000. Doporučená literatura: Milena Bartlová, Skutečná přítomnost. Středověký obraz mezi ikonou a virtuální realitou. Praha 2012. Jiří Fajt - Andrea Langer (edd.), Kunst als Herrschaftsinstrument. Böhmen und das Heilige Römische Reich unter den Luxemburgern im Europäischen Kontext, Berlin - München 2009. Jiří Fajt, Karel IV., císař z boží milosti, Praha 2006. Jiří Fajt, Magister Theodoricus: dvorní malíř císaře Karla IV. Umělecká výzdoba posvátných prostor hradu Karlštejna. Praha 1998. Wilfried Koch, Encyklopedie evropské architektury od antiky po současnost, Praha 2007. Josef Krása, Rukopisy Václava IV., Praha 1970. Anton Legner (ed.), Die Parler und der schöne Stil, Köln 1978. Aleš Mudra (ed.), V oplatce jsi všecek tajně. Eucharistie v náboženské a vizuální kultuře Českých zemí do roku 1620, Praha 2017. Jan Royt, Mistr Třeboňského oltáře, Praha 2013. Petr Skalický - Adam Pokorný, Díváme se skutečně na středověk?, Zprávy památkové péče LXXIX 79, 2019, č. 4, s. 387-401.

Studijní aktivity a metody výuky
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž), Metody práce s textem (učebnicí, knihou), Projekce (statická, dynamická)
Výstupy z učení
Předmět prohlubuje znalost výtvarné produkce středoevropských uměleckých center v období pozdního středověku, tedy od 12. až do 15. století, a to z pohledu jednotlivých témat. Poukázáno bude na vývojové tendence, kultovní témata, kulturní a stylový transfer i na specifické historicko-společenské okolnosti, v nichž díla vznikala. Těžištěm zájmu kurzu jsou výtvarné celky a dílo v kontextu - v rámci nichž bude vysvětlen vztah středověkých děl ke kultu a panovnické a městské reprezentaci. Nedílnou součástí kurzu je seminář ke středověkému umění, v němž budou čteny texty z oblasti jak pramenné, tak sekundární literatury k jednotlivým tématům.
Prohloubení znalosti výtvarné produkce středoevropských uměleckých center v období pozdního středověku.
Předpoklady
Zájem o danou problematiku; základní orientace v obecných dějinách Evropy

Hodnoticí metody a kritéria
Ústní zkouška, Rozbor díla tvůrčího charakteru (hudební, výtvarné, literární), Rozhovor

Průběžné plnění úkolů, čtení z hodiny na hodinu, písemná práce, ústní ověření znalostí přednášené látky a odborné literatury. Docházka nejméně 80%.
Doporučená literatura


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr
Fakulta: Filozofická fakulta Studijní plán (Verze): Uměnovědná studia (2024) Kategorie: Teorie a dějiny umění 2 Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: Zimní
Fakulta: Filozofická fakulta Studijní plán (Verze): Teorie a dějiny výtvarných umění (2023) Kategorie: Teorie a dějiny umění 2 Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: Zimní
Fakulta: Filozofická fakulta Studijní plán (Verze): Uměnovědná studia (2019) Kategorie: Teorie a dějiny umění 2 Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: Zimní
Fakulta: Filozofická fakulta Studijní plán (Verze): Dějiny umění a památková péče (2023) Kategorie: Teorie a dějiny umění 2 Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: Zimní