Předmět: Dějiny vizuální kultury II.

» Seznam fakult » FIF » DVU
Název předmětu Dějiny vizuální kultury II.
Kód předmětu DVU/B1A08
Organizační forma výuky Přednáška + Seminář
Úroveň předmětu Bakalářský
Rok studia nespecifikován
Semestr Letní
Počet ECTS kreditů 6
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu Povinný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Jakubec Ondřej, prof. Mgr. Ph.D.
Obsah předmětu
1. Nová koncepce umění a umělce 2. Italská renesance 3. Záalpská renesance 4. Témata a žánry vizuální kultury raného novověku (víra, emoce, gender) 5. Umělecká centra renesance 6. Mimoevropské horizonty renesance 7. Počátky baroka 8. Baroko ve střední a východní Evropě 9. Baroko v západní Evropě 10. Umělecká centra baroka 11. Umění raného novověku v Novém Světě a na Východě 12. Pozdní baroko a klasicismus 13. Recepce renesance a baroka Povinná literatura: Thomas DaCosta Kaufmann et al. (edd.), Circulations in the global history of art, London - New York 2017. Thomas DaCosta Kaufmann, Court, cloister, and city. The art and culture of Central Europe, 1450-1800, Chicago 1995. Alina Payne (ed.), The companions to the history of architecture. Volume I, Renaissance and baroque architecture, Chichester 2017. Taťána Petrasová - Rostislav Švácha (edd.), Dějiny umění v českých zemích 800-2000, Praha 2017. Rolf Toman (ed.), Umění italské renesance. Architektura, sochařství, malířství, kresba, Praha 1994. Rolf Toman (ed.), Baroko. Architektura, plastika, malířství, Praha 2007. Rolf Toman (ed.), Baroko. Theatrum mundi - svět jako umělecké dílo, Praha 2013. Kim W. Woods (ed.), Art & visual culture, 1100-1600. Medieval to renaissance, London 2012. Doporučená liteartura: Bernard Aikema, Renaissance Venice and the north. Crosscurrents in the time of Dürer, Bellini and Titian, London 1999. Gauvin Alexander Bailey, Between Renaissance and Baroque. Jesuit art in Rome, 1565-1610, Toronto - London 2009. Gauvin Alexander Bailey, The spiritual rococo. Decor and divinity from the salons of Paris to the missions of Patagonia, Farnham 2014. Jill Burke (ed.), Rethinking the High Renaissance. The culture of the visual arts in early sixteenth-century Rome, Farnham 2012. Gordon Campbell (ed.), The Grove encyclopedia of Northern Renaissance art I-III, New York 2009. Martin Elbel - Ondřej Jakubec - Marek Perůtka (eds), Olomoucké baroko I-III, Olomouc 2010-2011. Wayne Franits (ed.), The Ashgate research companion to Dutch art of the seventeenth century, London - New York 2019. Serge Gruzinski, The eagle and the dragon. Globalization and European dreams of conquest in China and America in the sixteenth century, Cambridge 2014. Ivo Hlobil - Eduard Petrů, Humanismus a raná renesance na Moravě, Praha 1992. Paul Johnson, Dějiny renesance, Brno 2004. Jiří Kroupa (ed.), V zrcadle stínů. Morava v době baroka 1670-1790, Brno - Rennes 2003. John W. O'Malley et al. (edd), The Jesuits. Cultures, sciences, and the arts, 1540-1773, Toronto - London 1999. Susie Nash, Northern Renaissance art, Oxford 2008. Pavel Preiss, Kořeny a letorosty, Výtvarné kultury baroka v Čechách, Praha 2008.

Studijní aktivity a metody výuky
Přednášení
Výstupy z učení
Kurz komplexně zprostředkuje podobu vizuální kultury v časovém horizontu 1400-1800 se zaměřením na Evropu a české země s přesahy i do mimoevropského prostoru, ve snaze postihnout základní kontury globálních uměleckých projevů předmoderní doby. Představí umění v širokém chronologickém i geografickém rámci na bázi syntézy, ale i s podstatnými analytickými, komparatistickými sondami. Seznámí s ústředními kanonickými výtvarnými díly, uměleckými inovacemi, současně je představí v příslušném historickém a kulturním kontextu. K tomu bude sloužit analytické mapování specifických témat (umělecké žánry a praxe, ikonografická témata, umělecký mecenát apod.), jež komplementárně doplní syntetický charakter kurzu. V seminárním formátu budou současně ověřovány kompetence studentů jak ve smyslu faktografickém, tak s ohledem na kultivaci vizuální paměti a základních uměleckohistorických dovedností.
Orientace v problematice vizuální kultury v období 1400-1800 v Evropě a českých zemích v širokém chronologickém i geografickém rámci; znalost hlavních výtvarných děl, tvůrců, směrů a oblastí vývoje v historickém a kulturním kontextu.
Předpoklady
Zájem o danou problematiku; základní orientace v obecných dějinách Evropy

Hodnoticí metody a kritéria
nespecifikováno
Písemný test ověřující znalost přednášené látky a odborné literatury, ústní prezentace na vybrané téma. Docházka nejméně 80%.
Doporučená literatura


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr
Fakulta: Filozofická fakulta Studijní plán (Verze): Dějiny umění a památková péče (2023) Kategorie: Teorie a dějiny umění 1 Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Letní
Fakulta: Filozofická fakulta Studijní plán (Verze): Teorie a dějiny výtvarných umění minor (2023) Kategorie: Teorie a dějiny umění 1 Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Letní
Fakulta: Filozofická fakulta Studijní plán (Verze): Teorie a dějiny výtvarných umění maior (2023) Kategorie: Teorie a dějiny umění 1 Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Letní
Fakulta: Filozofická fakulta Studijní plán (Verze): Teorie a dějiny výtvarných umění (2023) Kategorie: Teorie a dějiny umění 1 Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Letní
Fakulta: Filozofická fakulta Studijní plán (Verze): Teorie a dějiny výtvarných umění minor mezifakultní (2023) Kategorie: Teorie a dějiny umění 1 Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Letní